آیا از کاغذ های باطله می توان جهت پرورش قارچ دکمه ای استفاده نمود؟

قارچ ها یکی از منابع مهم غذایی برای انسان ها هستند و همچنین از بعضی بیماری ها از قبیل سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کنند. به علاوه قارچ ها در جوامع صنعتی بسیار مورد استقبال هستند، زیرا مقدار کمی کالری دارند و دارای اثر رژیمی هستند؛ بنابراین مصرف قارچ در جهان هر سال رو به افزایش است.

قارچ و سلامتی

سرانه مصرف قارچ 

در سال ۲۰۰۴ مصرف قارچ به حدود سه میلیون  تن در سال رسیده است. مقدار مصرف قارچ در در قاره های مختلف متفاوت است. بیشترین مصرف قارچ مربوط به قاره اقیانوسیه با سرانه مصرف مقدار ۲/۳۶ کیلوگرم در سال ۲۰۰۲ و سپس اروپا با ۱/۵۲ کیلوگرم در سال بوده است. کمترین مقدار مصرف قارچ مربوط به آسیا شرقی و افریقا در حدود ۰/۰۵ تا ۰/۰۱ کیلوگرم در سال است.

تولید قارچ در بعضی مناطق از جمله آسیای شرقی هیچ گونه توجیح اقتصادی ندارد. از طرف دیگر مصرف حدود ۳ تن در هر سال است و این مقدار نشان دهنده این است که میزان تولید در این منطقه کمتر از میزان مصرف می باشد. بررسی در مورد موقعیت تولید قارچ در لبنان نتایج اقتصادی بسیار خوبی را انتظار دارد. در آسیای شرقی گرایش به مصرف قارچ تازه وجود دارد. مقایسه احتیاجات تولیدات موجود با نیازهای قارچ ها از اهمیت بالایی برخوردار می­ باشد. به عنوان مثال برای موفقیت در کشت قارچ دکمه ای کیفیت بالای خاک پوششی و کمپوست اهمیت زیادی دارد.

مقدمه

مصرف قارچ در جهان هر سال رو به افزایش است، از طرفی بدلیل هزینه های بالای تولید کمپوست، شاید بتوان از کاغذهای باطله برای تولید آن استفاده کرد. این ایده نتیجه خوبی دارد مشروط بر این که در تولید کمپوست با کاغذهای باطله، اصول آن رعایت شود و افزودنی های لازم نیز اضافه گردد.

 

روش آزمایش

سه آزمایش به منظور امکان جایگزینی پیت با کاغذهای باطله در تولید قارچ انجام گرفت. این آزمایش شامل تیمارهای:

۱- کاغذهای باطله خرد شده + بدون کمپوست

۲- کاغذ های باطله + کمپوست

۳- کاغذ های باطله + کمپوست + ترکیبات نیتروژنی

کاغذهای باطله جمع آوری شده و به قطعات به قطر ۰/۵ سانتی متر و طول های متفاوت خرد شدند. ۸ گلدان پلاستیکی با ۵ کیلوگرم از کاغذهای خرد شده پر شدند. در هر گلدان ۵ سوراخ جهت تهویه هوای کافی و ممانعت از افزایش دما سطوح بحرانی در نظر گرفته شد. یک هیتر برقی برای تنظیم دمای اتاق در ۱۸ درجه سانتی گراد استفاده شد. دمای کمپوست کاغذ به وسیله یک دماسنج که دارای یک لوله با طول ۵۰ سانتی متر بود، در هر گلدان نمایش داده شد.

کاغذهای باطله

روش ساخت کمپوست از کاغذهای باطله

دمای کمپوست کمتر از ۱۸ درجه سانتی گراد و نیز بیشتر از ۳۸ درجه سانتی گراد نشد. در شروع فرایند ساخت کمپوست به زهکش  هر گلدان مقداری آب اضافه گردید به گونه ای که کاغذ ها کاملاً خیس شدند. همچنین آب برای مرطوب نگه داشتن لایه زیری نیز لازم بود. مقدار آب در  یک زمان و به مقدار مساوی به همه گلدان ها اضافه شد. مقدار رطوبت کمپوست در هر گلدان حدود ۶۰ درصد بود. سطح هر گلدان به منظور کاهش تبخیر با پوشش های پلاستیکی پوشانده شد. هنگامی که فرایند ساخت کمپوست به اتمام رسید و دما یکنواخت گردید کاغذها کاملاً مخلوط شدند.

نیتروژن در فرم پتاسیم نیترات ۹۸% اضافه گردید. نسبت C/N نتیجه بدست امده در کمپوست و بدون کمپوست نسبت به خاک پوششی خیلی ضعیف تر بود.

کاغذهای باطله در پرورش قارچ دکمه ای

نتایج

عملکرد کم قارچ دکمه ای با کاغذهای باطله به دلیل غلظت کم دی اکسید کربن در لایه پوششی می باشد. بافت سست و شکننده سطح پوششی دلیلی برای غلظت ناکافی دی اکسید کربن در این لایه می ­باشد. این کمبود یک دلیلی عمده برای محدود کردن شکل قارچ  می ­باشد.  ناهنجاری های مشاهده شده در میوه بعضی از گونه ها از کاغذهای باطله می تواند به همین دلیل باشد. گزارش شده است که بعضی از ناهنجاری های قارچ ها به دلیلی تغییر در ریخت شناسی هیف هاست اگر آب کمی در اختیار آن ها قرار گیرد. ظرفیت آب کاغذ های باطله ۲۴ درصد کمتر از پیت می­ باشد و این سبب کاهش رشد کلاهک قارچ می­ شود.

قارچ دکمه ای

شکل راست: قارچ غیرطبیعی رشد یافته در کاغذهای باطله و شکل چپ قارچ طبیعی در کمپوست طبیعی

بر طبق نتایج آزمایشات، ۳۲ -۴۶% محتوای آب میوه قارچ از خاک پوششی گرفته می­ شود و این دلیلی است برای اینکه محتوای آب میوه قارچ کم می باشد.

در این آزمایش ها مکمل هایی که کارایی بالای نیتروژن دارند قبل از فرایند ساخت کمپوست کاغذهای باطله اضافه شدند. این نسبت نیتروژن می­ تواند باعث بهبود فعالیت میکروارگانیسم ها در مواد کمپوست شود و به طور کلی ترکیبات نیتروژن بر روی تولید قارچ موثر می ­باشد. بهترین نتیجه با یک لایه پوششی و استفاده از کمپوست کاغذی و ۰/۷ % نیتروژن، به دلیل وجود میزان آب بالاتر در کمپوست کاغذی در مقایسه با درصد نیتروژن های دیگر افزوده شده، بدست آمد.

 

پتاسیم نیترات

با وجود اثر مثبت مشاهده شده روی رشد قارچ استفاده از دوزهای اضافی نیتروژن با کمپوست کاغذی، محصول قارچ در مقایسه با تیمار شاهد ( تیمار پیت) خیلی کمتر بود و این می­ تواند به دلیل ترکیبات شیمیایی و فیزیکی ترکیبات کمپوست کاغذهای باطله باشد، بنابراین ساختار آنها باید بهبود پیدا کند، اضافه کردن مکمل های شنی یا ضایعات ارگانیک می­ تواند راه حل مناسبی برای بدست آوردن بهترین تخلل باشد.

 می توان نتیجه گرفت که کمپوست کاغذهای باطله با افزودن نیتروژن که نسبت C/N کاهش یابد،  می­ تواند نتایج امیدبخشی را به عنوان لایه پوششی در تولید قارچ داشته باشد، اگرچه بهبود خصوصیات فیزیکی کمپوست کاغذهای باطله برای تولید باید با مواد پوششی استاندارد مانند پیت مقایسه شود.

سخن آخر ….

اطلاعات مشخص بدست آمده نشان داد که تیمار کاغذهای بدون کمپوست برای رشد کلاهک قارچ مناسب نمی­ باشد. فقط تیمار کمپوست کاغذهای باطله با ترکیبات نیتروژنی نتایج امیدوار کننده ای را نشان داد. اگرچه هنوز این نتایج بهتر و بالاتر از پیت خاک نمی­ باشد.

 

 

منبع: دیتا قارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. سلام ببخشید میخام خاک رو اماده کنم وبرای روی کمپوست وسم بپاشم بهش لطفا میشه روش کار رو خلاصه بفرمایید ممنون میشم

    1. دوست عزیز سلام
      بعد از اینکه خاکدهی انجام دادید، همراه با آب آبیاری باید لاروکش و قارچ کش (مثلاً قارچکش کاربندازیم و لاروکش دیفلوبنزورون) روی سطح بستر خاکدهی شده، آبیاری شود؛ دوست عزیز به شما پیشنهاد می کنم برای اینکه خاکدهی صحیحی انجام دهید و تمامی نکات مربوط به خاکدهی را بدانید؛ یکی از بسته های آموزشی زیر را تهیه کنید:
      آموزش اصولی خاکدهی در پرورش قارچ
      دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن