انواع روش‌های کشت قارچ دکمه‌ای

روش های کشت قارچ 

روش‌های مختلفی جهت کشت مطلوب در پرورش قارچ دکمه‌ای وجود دارد ازجمله کشت جعبه‌ای، کیسه‌ای و قفسه‌ای را می‌توان نام برد. هرکدام از این روش‌ها، معایب و محاسن خاص خود را دارد ولی به‌طور کلی باید از لحاظ اقتصادی مقرون به‌صرفه باشد، هوا به‌خوبی در آن جریان داشته باشد و شرایط تخمیر در آن صورت نگیرد.

در این مقاله معایب و محاسن هر روش ذکرشده و با توجه به آن‌ها می‌توان به انتخاب یک روش پرورش قارچ دکمه‌ای متناسب با امکانات و هزینه‌های موجود رسید.

سیستم کیسه‌ای

کیسه‌هایی که برای پرورش قارچ دکمه­ ای استفاده می‌شوند، معمولاً از جنس پلی‌اتیلن هستند و معمولاً دارای سوراخ‌هایی هستند و اگر سوراخ نداشتند باید اطراف کیسه‌ها را سوراخ کرد و مانع از تخمیر بی‌هوازی شد.

دقت شود در این سیستم به‌هیچ‌عنوان ته‌کیسه‌ها سوراخ نشوند، زیرا آب انتهای کیسه‌ها به طبقات زیری چکیده می‌شود. اگر کیسه‌ای تهویه کافی نداشته باشد بوی ترشی مشخصی از آن کیسه استشمام می‌شود. قطر دهانه کیسه‌ها حدود ۳۵ سانتی‌متر و ارتفاع آن هم ۳۵-۴۰ سانتی‌متر می‌باشد. در هر کیسه معمولاً میزان ۱۲ کیلوگرم کمپوست قرار می‌گیرد.

میزان کمپوست درون کیسه‌ها اهمیت چندانی ندارد نکته‌ی مهم کنترل درجه حرارت در همه‌ی قسمت‌های درون کیسه و حتی مرکز آن می‌باشد بنابراین برای تنظیم دما در همه‌ی قسمت‌های کمپوست، اگر قطر کیسه کم باشد می‌توان ارتفاع کمپوست بیشتری در آن قرار داد و اگر قطر کیسه بیشتر بود ارتفاع کمپوست درون کیسه را کمتر می‌گیرند.

سیستم کیسه‌ای هزینه کمتری نسبت به سیستم‌های جعبه‌ای و قفسه‌ای دارد و برای واحدهای کوچک‌تر و واحدهایی که امکان ضدعفونی با بخار برای سالن‌هایشان وجود ندارد، این سیستم مناسب می‌باشد. امکان کنترل آفات و بیماری‌ها در این روش وجود دارد به نحوی که با تشخیص سریع کیسه‌های آلوده، درب کیسه‌ها را بسته و به‌راحتی از سالن دور می‌شود. این روش تقریباً منسوخ شده و دیگر استفاده نمی­ شود.

JKSINGH

 

button_mushrooms1

سیستم جعبه‌ای

از جعبه‌های چوبی یا پلاستیکی برای کشت قارچ استفاده می‌شود. جهت جلوگیری از سرایت آلودگی از چوب جعبه‌ها به کمپوست، کف جعبه‌ها را یک لایه پلاستیک پهن می‌کنند. در این سیستم اگر از جعبه‌های پلاستیکی میوه که دارای منافذ زیادی جهت تهویه مناسب می‌باشد، موفقیت بیشتر خواهد بود. فقط مشکل تمیز کردن جعبه‌های استفاده شده وجود دارد. در روش سیستم جعبه‌ای می‌توان از اتاق‌های مجزایی برای رشد میسیلیوم در بستر و خاک و میوه­ دهی استفاده کرد.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

098614224-DSC00789

سیستم قفسه‌ای

قفسه­ ها از جنس آلومینیوم ساخته می­شوند ولی به دلیل گرانی از لوله‌های گالوانیزه استفاده می­ شود. ساخت قفسه‌های استیل پرهزینه است ولی بادوام و اصولی می‌باشد. سیم­ کشی جهت نگهداری کمپوست باسیم‌های گالوانیزه ۲/۵ انجام می­ گیرد.

ابعاد قفسه‌ها ۶۵ × ۱۴۰ سانتی‌متر یا ۶۵ × ۱۶۰ در نظر می­ گیرند که طرز قرارگیری یک بلوک کمپوست با ابعاد ۴۰×۶۰ بسته به ابعاد قفسه­ ها متفاوت خواهد شد. تعداد طبقه­ ها بسته به سالن از ۱ تا ۶ متغیر است.

معمولاً فاصله دو طبقه از همدیگر ۸۰-۷۰ سانتی­ متر (جهت تهویه مطلوب این فاصله مناسب است)، فاصله آخرین طبقه از سقف اگر سقف عایق بود ۷۰-۸۰ سانتی­ متر و اگر عایق نبود تا یک متر و فاصله طبقه اول تا زمین ۱۵-۲۰ سانتی­ متر جهت گردش هوا و شستشوی راحت­تر در نظر می ­گیرند. به‌طورکلی فاصله قفسه‌ها تا دیوار ۹۰-۸۰ سانتی ­متر و فاصله راهرو بین قفسه‌ها ۱۵۰-۱۲۰ سانتی‌متر در نظر می­ گیرند.

عرض قفسه‌ بندی حدود ۱۵۰ سانتی‌متر تا از هر دو طرف دسترسی به سطح بستر وجود داشته باشد. در ابتدای این سالن‌ها درب ورودی و در انتهای آن درب خروجی جهت تخلیه سالن وجود دارد.

در اطراف قفسه‌ها باید فضای کافی برای افراد برداشت کننده و تبادل مناسب هوا وجود داشته باشد. در برخی از کشورها برای جلوگیری از افزایش کار کارگران، قوانینی در مورد عرض قفسه‌ها و فاصله بین آن‌ها وجود دارد تا کارگران در هنگام برداشت با مشکل روبرو نشوند.

درواقع قارچ چین‌ها باید قارچ‌ها را در دید خود داشته باشند و برای جابجا نمودن آن‌ها نیازی به تکان دادن و فشردن قارچ‌ها و یا سکو نباشد. همچنین در مورد نژادهای متداول قارچ، وجود ارتفاع بیشتر بین قفسه‌ها بهتر است زیر تهویه هوا به‌خوبی انجام می‌گیرد و کنترل شرایط محیطی نیز بهتر صورت می‌گیرد.

در سیستم قفسه‌ بندی به دلیل وسیع بودن قفسه‌ها، با بروز یک آلودگی کوچک در قسمتی از سالن، سریعاً به همه‌ی قسمت‌های سالن گسترش می‌یابد. سیستم قفسه‌ای، روشی آسان و کم‌هزینه در پرورش قارچ دکمه‌ای است. در این روش برداشت قارچ‌ها از سطح قفسه‌ها راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد.

 

 

DSC01336ee

 

کشت قفسه ای قارچ دکمه ای

منبع: دیتا قارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫34 نظرها

    1. سلام آقا مهندس من ساکن ایتالیا هستم من دوتا سالن در صومعه سرا
      (رشت گیلان ) دارم یکی نزدیک به ۶۰۰ متر ویکی به مساحت ۹۰۰ متر با داشتن برق صنعتی و گاز صنعتی هستند و دو عدد چاه آب هم دارن آیا میشه کاشت قارچ صنعتی ایجاد کرد و از شما تمنا دارم برای من اگر امکان داره تخریب بزنید با تمام تجهیزات که در ویدیو دیده می‌شود چقدر سرمایه میخواهد از شما خیلی متشکر هستم و معذرت میخواهم از شما اگر متن درستی ننوشتم خیلی ممنون از وقت شریفتان. مرسیپ

  1. سلام.میخاستم بدونم برای پرورش قارچ ای می توان از خد قارچ نموننه برداشت و از ان تکسیر کرد￷?￶ ￵یعنی قسمت خاصی از قارچ خششک هست ک بشه برای تکسیر استفاده کرد￷?

    1. بله امکانش هست به این روش کشت بافت گفته می شود که بهتر است از قارچ مناسب انتخاب شود و زیر هود مخصوص این کار انجام شود.

      1. دوستان من موفق شدم امروز قارچ های که کاشته بودم در اومده ار آقای الماسی هم سپاس گذارم با این راهنمایی خوبی که عراع میدهن

      2. دوستان من موفق شدم امروز قارچ های که کاشته بودم در اومده ار آقای الماسی هم سپاس گذارم با این راهنمایی خوبی که عراع می‌دهند

  2. سلام
    ممنون بابت این سایت عالی
    من دو سالن به ابعاد ۶۰*۸ دارم ویک سالن کوچک ۲۰*۸
    طبق حساب و کتاب خودم مساحت زیر کشتی حدود ۲۲۰۰متر مربع
    لطفا راهنمایی کنین چه مقدار در هر دوره میتوانم برداشت کنم
    و در هرمتر مربع چقدر باید کمپوست بریزم

    1. سلام
      جناب آرمین سطح زیر کشت و سطح زیر بنا متفاوت است. سالن های پرورش ما ۱۰۰ مترمربع با ارتفاع ۵ متر است ولی سطح زیر کشت ۲۵۰ مترمربع دارد.
      به ازای هر مترمربع قفسه، نه زیر بنا، ۸۰ کیلوگرم کمپوست می توانید داشته باشید.
      و بر اساس وزن کمپوست عملکرد ۲۵% در نظر بگیرید.

  3. سلام.جناب الماسی گرامی. اول سپاس از توضیحات شما .و دوم اینکه میشه از همین سایتهای آموزشی ، جهت یادگیری پرورش قارچ استفاده کرد ویاد گرفت یا اینکه حتما باید دوره آموزشی رو گذروند؟ ممنونم

    1. سلام
      تا حد امکان سعی کنید از مطالب و دوره هایی استفاده کنید که آموزش پرورش قارچ را به صورت اصولی و بر اساس تجربه های شخص کار کرده در این زمینه در اختیارتان قرار دهد چه رایگان باشد و چه با پرداخت هزینه، نداشتن علم کافی و بی تجربگی در این زمینه می تواند خسارات زیادی ایجاد کند.
      البته اگر از یک سایت معتبر یاد بگیرید هم می تواند کمک زیادی به شما بکند پیشنهاد می کنم از مطالب رایگان سایت دیتا قارچ استفاده کنید که اطلاعات بسیار زیادی به شما خواهد داد و برای تکمیل آن هم می توانید از محصولات آموزشی این گروه استفاده کنید
      موفق باشید

    2. سلام آقا مهندس من ساکن ایتالیا هستم من دوتا سالن در صومعه سرا
      (رشت گیلان ) دارم یکی نزدیک به ۶۰۰ متر ویکی به مساحت ۹۰۰ متر با داشتن برق صنعتی و گاز صنعتی هستند و دو عدد چاه آب هم دارن آیا میشه کاشت قارچ صنعتی ایجاد کرد و از شما تمنا دارم برای من اگر امکان داره تخریب بزنید با تمام تجهیزات که در ویدیو دیده می‌شود چقدر سرمایه میخواهد از شما خیلی متشکر هستم و معذرت میخواهم از شما اگر متن درستی ننوشتم خیلی ممنون از وقت شریفتان. مرسی

  4. با سلام خدمت اقای مهندس الماسی ، با توجه به اعتمادی که کاربران به شما دارن که نشعت گرفته از حسن رفتار حرفهایی و ارایه خدمات خالصانه که به صورت رایگان که در اختیار کاربران قرار میدهید ، ای کاش این امکان وجود داشت تا میشد از همین سیستم دیتا قارچ کمپست و تجهیزات دیگه با نظر کارشناسی شما تهیه کرد .

    1. سلام ممنونم از لطف شما
      برای اطلاعات بیشتر در زمینه کمپوست با پشتیبان سایت ۰۹۱۳۶۷۵۵۸۸۰ تماس بگیرید.
      در مورد تجیزات، ما تبلیغ کننده شرکت های مختلف نیستیم؛ ممکن است در آینده تصمیماتی در این زمینه بگیریم؛ ولی به طور کلی در مورد مارک های معتبر در بسته آموزشی پرورش گانودرما، صحبت شد، همین مارک های معتبر و خوب را می تونید از هر فروشگاهی تهیه کنید.

  5. سلام و عرض ادب .ببخشید ایا میشه قارچ دکمه ای رو با کلش پخته شده دقیقا به روش پرورش قارچ صدفی پرورش داد ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. سلام
      برای تهیه کمپوست قارچ دکمه ای هم، از کاه و کلش استفاده می شود ولی کلش باید خیسانده شود و طی مراحلی، مواد دیگری همچون کود مرغی، سنگ گچ و …. به آن اضافه شود، سپس تخمیر شود تا کمپوست بدست آمده قابل استفاده برای قارچ دکمه ای باشد، زیرا قارچ های دكمه اي جز تجزيه كننده هاي ثانويه هستند یعنی براي اينكه بتواند از منابع غذايي گیاهان استفاده کنند باید این مواد، طي عمليات كمپوست سازي تخمير شود تا قارچ دكمه اي بتواند از آن استفاده کند ولی قارچ های صدفی جز تجزيه كننده های اوليه هستند یعنی می توانند تركيبات آلي موجود در بقاياي گیاهی را تجزيه کنند و آنها را به مواد ساده تري تبديل كنند و استفاده کنند.
      موفق باشید.

      1. سلام ببخشید کاه که خیس و شسته شد بعد این مرحله چه چیزی رو به کاه اضافه کنیم منظورم چه کودی و… که برای بزر قارچ اماده ی اماده شود اگه میشه توضیحات کاملو برام بگید ممنون میشم

        1. دوست عزیز سلام
          روند ساخت کمپوست به شکل سنتی غیراصولی است و ما اصلل پیشنهاد نمیکنیم خودتان کمپوست تولید کنید … در ضمن تولید کمپوست، مراحلی دارد که در یک یا دو جمله نمیتوان اشاره کرد.

  6. اقای مهندس الماسی ایا تو یه اتاقک که عرضش دو وطولش ۵ متر وارتفاع سه متر که دور تا دورش با چوب وپلاستیک گرفته شده وکفشم ماسه بادی ریخته شده ایا میتونم قارچ دکمه ای پرورش بدم ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام
      سازه ای که برای سالن پرورش قارچ در نظر میگیریم باید در برابر رطوبت ۹۰ درصد مقاوم باشد، اگر چوب مقاومت در برابر رطوبت هم داشته باشد، ممکن است باعث هجوم بیماری ها شود، ضمن اینکه کف سالن شما، باید قابل شست و شو باشد؛ چرا که پس از هر دوره، شما باید تمامی قسمت های سالن و کف را بشویید و ضدعفونی کنید.
      موفق باشید.

  7. سلام
    ما توی یه محیط خیلی کوچیک (تقریبا ۱۰ متر)میخوایم شروع به کار کنیم .سه تا قفسه ی سه طبقه ای هم زدیم ولی باز هم جا داریم خواستیم ک جعبه میوه بزاریم ولی گفتم ک از مشما زباله استفاده کنیم به نظر شما این جوری قارچ عمل میاد؟
    قارچ مد نظر ما دکمه ای

    1. دوست عزیز سلام
      فضای شما بسیار کوچک است و ممکن است برای گردش هوا و تهویه مشکل داشته باشید ولی برای شروع و کسب تجربه می توانید انجام دهید، ضمن اینکه بهترین روش برای قراردادن کمپوست ها، قفسه بندی است، در غیر اینصورت از روش هایی هم که جریان هوا به زیر کمپوست راه داشته باشد هم می توانید استفاده کنید.
      موفق باشید.

  8. سلام مهندس ممنون از وقتی که میزارید من میخوام تو زیر زمینی با عرض ۳متر و طول ۶متر پرورش قارچ شروع کنم کفش موزائیک هست دیواره و سقف آجری چقدر هزینه برام در بر داره فاصله ام تا شهر زیاد چه نوعی کشت کنم به صرفه تره در ضمن به جز آموزشی که تو گوشی دیدم لازمه حتما عملی هم آموزش ببینم با سپاس

    1. سلام مکان شما برای پرورش قارچ گانودرما، مناسب هست … آموزش های ویدویی سایت، کفایت میکند.

  9. سلام آقای مهندس. ببخشید ساختمان کانکسی با مساحت ۶۰ متر مربع آیا امکان پرورش قارچ وجود داره؟ واینکه تجهیزات مورد نیازش چیه و چجوری باید تهیه کرد؟

    1. سلام
      بله هر محیط سرپوشیده ای که بتوانید در آن شرایط محیطی مثل دما و رطوبت را کنترل کنید؛ امکان پرورش قارچ وجود دارد. در بخش تجهیزات و ماشین آلات در داخل سایت می توانید وسایل ضروری پرورش قارچ را مطالعه کنید. همچنین در بسته آموزش جامع پرورش قارچ دکمه ای در لینک زیر به طور کامل و مفصل درباره انواع تجهیزات مناسب انواع سالن های پرورش قارچ، صحبت کرده ایم:
      دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

  10. سلام من تو انبار خونمون میخوام قارچ پرورش بدم دومتردر متر چکارکنم وهزینه راه اندازی جقدر میشه

  11. کارتن بسته بندی و سبد پلاستیکی و لیبل مورد نیاز برای بسته بندی قارچ تولیدی چگونه محاسبه می‌شود؟

    1. سلام
      بر اساس میزان بسته بندی … مثلا لیبل ۲۰۰ گرمی هر ۵ عدد برای یک کیلو قارچ … برای کارتن و سبد هم بر اساس اوزان می تواند محاسبه شود مثلا ۴ کیلویی یا ۱۰ کیلویی و … یعنی هزینه تمام شده بر وزن نوع بسته بندی تقسیم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن