با قارچ شیتاکه آشنا شوید!

قارچ شیتاکه Shiitake، به عنوان یکی از انواع قارچ دکمه ای است که این قارچ، بومی ژاپن شناخته شده است ولی جالب است بدانید که این قارچ اولین بار در چین مشاهده شد.

حدود ۱۱۰ سال قبل از میلاد مسیح، چینی ها در جنگل های همیشه سبز خود، در شکاف بین چوب ها، مشغول پرورش این قارچ دارویی بودند تا این که کشاورزان چینی، روش و تکنیک پرورش این قارچ را به کشاورزان ژاپنی یاد دادند و آن ها هم اقدام به کشت و پرورش این قارچ در مقیاس وسیع نمودند و بعد اسم این قارچ نیز، توسط کشاورزان ژاپنی به نام قارچ شی تاکه انتخاب و به اسم آن ها ثبت گردید.

ژاپنی ها و چینی ها، این قارچ را به طور طبیعی در بهار و پاییز از روی درختان قطع شده و یا افتاده جمع آوری می کردند. این قارچ یک قارچ گندرو است که می تواند چوب را تجزیه کرده و از آن استفاده کند.

 

قارچ شی تاکه

 

در میان درختان، قارچ شی تاکه ترجیح می دهد که بر روی درخت بلوط زندگی کند. این قارچ کم کم به قسمت جنوب شرق آسیا وارد شد و مردم آن مناطق نیز اقدام به پرورش آن نمودند. اما اگر بخواهیم زمان شروع کشت و پروش قارچ شی تاکه را به صورت صنعتی و به عنوان یه حرفه بررسی کنیم، این تاریخ به سال ۱۹۴۰ میلادی بر می گردد که در آن زمان تکنولوژی تلقیح قرای کشت قارچ گسترش یافته بود.

 

شی تاکه

 

مشخصات قارچ شی تاکه

قارچ شی تاکه نیز یکی از انواع قارچ دکمه ای است ولی از نظر ظاهری، با قارچ دکمه ای سفید رنگ که امروزه در رتبه اول کشت را در دنیا به خود اختصاص داده است، کمی متفاوت است:

– رنگ کلاهک این قارچ، به رنگ زرد کم رنگ و گاهی تا قهوه ای تیره هم دیده می شود.

– روی کلاهک، بقایای سفید رنگ پرده غشایی وجود دارد که این حالت بیشتر در حاشیه کلاهک قارچ مشاهده می شود.

– فرم کلاهک، در ابتدا به حالت محدبی شکل است ولی همزمان با گذشت زمان و رشد قارچ، این محدب، صاف و یکدست می شود.

 

قارچ شی تاکه

 

 

– لبه های کلاهک قارچ، در زمانی که قارچ جوان است، به سمت داخل پیچ خورده است.

– تیغه های این قارچ، سفید رنگ بوده که فرم خاصی برای کنار هم قرار گرفتن ندارند. این تغه ها اگر آسیب ببینند به رنگ قهوه ای تبدیل می شوند و این نشانه سلامت فیزیکی قارچ است.

– یک نکته بسیار جالب درباره قارچ شی تاکه این است که بافت این قارچ گوشتی و انعطاف پذیر است و در عین حال که به راحتی خشک می شود، به راحتی هم به حالت اول و تازه خود بر می گردد.

– پایه این قارچ، کوتاه و فیبر است که قسمت های سفید رنگ موجود روی آن، همان باقی مانده های پرده غشایی هستند.

 

قارچ شی تاکه

 

شرایط محیطی مورد نیاز برای پرورش قارچ شی تاکه

در پرورش این قارچ، باید به ۵ عامل محیطی توجه داشت و با کنترل آن ها، یک محیط مناسب را برای رشد این قارچ فراهم نمود. این فاکتورها عبارتند از:

– نیاز نوری قارچ

نیاز نوری این قارچ در مراحل مختلف متفاوت است. در زمانی که میسلیوم ها در حال رشد در بستر کشت هستند، نیاز نوری این قارچ به شدت کم است به گونه ای که حتی اگر تاریکی اعمال گردد، میسلیوم ها چندین برابر سریع تر از حالتی که نور وجود دارد رشد می کنند ولی زمانی که اندام بارده در حال تشکیل و رشد است، وجود نور برای آن ضروری است.

 

سالن پرورش قارچ شی تاکه

 

– نیاز رطوبتی قارچ

وقتی درباره رطوبت صحبت می شود، منظور هم آب مورد نیاز در بستر کشت است و هم رطوبت هوای سالن کشت. اولا نیاز آبی قارچ باید در تمام مرحل رشد تامین گردد تا قارچ پلاسیده نشود و باردهی به خوبی انجام گیرد. دومین مسئله این است که اگر قرار است ماده ای غذایی به بستر کشت این قارچ افزوده شود، باید ابتدا به طور کامل به حالت محلول در بیاید و سپس اعمال شود.

در زمان کشت و پرورش قارچ شیتاکه، رطوبت نسبی هوا را باید تنظیم نمود و توجه به این نکته ضروری است که در زمان باردهی، باید رطوبت هوا کمی بیشتر باشد.

 

پرورش قارچ شی تاکه

 

 

– نیاز دمایی قارچ

مسئله دما برای این قارچ بسیار اهمیت دارد زیرا نه تنها دما بر تولید اندام بارده مؤثر است بلکه تمام واکنش های شیمیایی و فیزیکی که در قارچ صورت می گیرد هم تحت تاثیر دما بوده و لذا کنترل و تنظیم دما در زمان کشت این قارچ، بسیار اهمیت دارد.

بهترین دما برای این قارچ، تقریبا ۲۵ درجه سانتی گراد است و باید توجه داشت که قارچ شیتاکه نمی تواند دمای بالاتر از ۳۴ درجه سانتیگراد را تحمل کند.

 

 

دمای مورد نیاز قارچ

– نیاز قارچ به تهویه

قارچ شی تاکه، یکی از انواع قارچ های هوازی بوده و در نتیجه در تمام مراحل رشد، باید اکسیژن مورد نیاز آن فراهم شود. در زمان باردهی این مسئله خیلی مهم است زیرا اگر تنظیم تهویه جریان هوا به درستی انجام نشود، احتمال زود باز شدن کلاهک هم وجود دارد.

– اسیدیته مورد نیاز قارچ

این قارچ به بستری با محیطی اسیدی نیاز دارد که در زمان باردهی بهتر است محیط اسیدی تر از زمانی باشد که میسلیوم ها در حال رشد هستند.

 

منبع: دیتا قارچ

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. سلام خوب هستید من ایده پرورش قارچ به سرم زده و می‌خواهم شروع کنم به این شغل حالا که هنوز در حد ایده هست میخوام از پایه از ی فرد متخصص شروع کنم و تحقیق کنم
    خانم متاهل هستم ۲۵ سال در یک شهرستان کوچک اگه کمکم کنید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن