بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته چیست و چه تأثیری بر ماندگاری قارچ ها دارد؟

بسیاری از میوه ها و سبزیجات، بلافاصله پس از برداشت به سرعت خراب می شوند و و کیفیت آن ها کاهش می یابد در این میان قارچ ها نیز از این امر مستثنی نیستند. به همین منظور فن آوری بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده یا تغییر یافته برای محصولات با فسادپذیری بالا مورد توجه است تا امکان صادرات این محصولات نیز وجود داشته باشد.

بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته چیست؟

Modified Atmosphere Package = MAP

بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته عبارت است:

 استفاده از مخلوط گازها با ترکیبی مختلف از هوای معمولی که قارچ و یا میوه را احاطه کرده است و موجب افزایش ماندگاری و کاهش فساد محصولات می شود. در واقع با قرار دادن محصول در پوششش مناسب، هوای اطراف محصول با ترکیب گازی دیگری جایگزین می شود.

محققان گزارش کرده اند که در بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده؛ میزان تنفس قارچ کاهش یافته و کیفیت پس از برداشت آن حفظ می شود. هم چنین با ایجاد شرایط اتمسفر اصلاح شده در داخل بسته بندی محصولات، رسیدگی به تأخیر می افتد و هم چنین رنگ و ویتامین های محصول نیز حفظ خواهد شد.

بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته

بسته بندی قارچ ها با اتمسفر تغییر یافته 

قارچ های اسلایس شده معمولاً در سینی های بسته بندی شده با لایه های نازک پلاستیکی، به بازار عرضه می شوند. لایه های مختلف برای بسته بندی قارچ استفاده می شود، معمول ترین بسته بندی های تجاری، PVC  سوراخ دار و بدون سوراخ هستند. یک اتمسفر تغییر یافته که درون بسته بندی ایجاد می شود به موارد زیر بستگی دارد از جمله: فعالیت تنفسی قارچ ها، نفوذپذیری لایه بسته بندی نسبت به هوا، نسبت بین محصول و مساحت سطح لایه بسته بندی و دمای ذخیره سازی

بسته بندی های پلاستیکی

شرایط اتمسفر تولید شده با لایه نازک PVC سوراخ شده، شبیه به اتمسفر هوا است ولی شرایط داخل بسته بندی در لایه نازک PVC  سوراخ نشده دارای غلظت های دی اکسید کربن از طیف ۶/۹ تا ۳/۱ درصد و غلظت های اکسیژن از ۲ تا ۶ درصد می باشد که این میزان نیز به زمان ذخیره سازی بستگی دارد.

 اتمسفرهای تغییر یافته ی تولید شده، می تواند شمار باکتری های Pseudomonas را و همچنین بروز بیماری لکه باکتریایی را در قارچ های اسلایس شده، کاهش دهد. بیماری لکه باکتریایی در قارچ هایی که با PVC بدون سوراخ بسته بندی شدند، شیوع کمتری در مقایسه با قارچ های بسته بندی شده با PVC سوراخ دار، داشت که می تواند به علت تعداد کمتر باکتری های Pseudomonas به علت اتمسفر تغییر یافته، باشد.

گروهی از محققین گزارش کردند که سطوح پایین اکسیژن، فعالیت تنفسی همه قارچ ها و یا قارچ های اسلایس شده را کاهش می دهد.

اتمسفر تغییر یافته

تاثیر مهارکنندگی اتمسفر تغییر یافته بر روی رشد میکروبی که شامل ۳/۵ تا ۲/۵ درصد دی اکسید کربن، ۸ تا ۱۰ درصد اکسیژن بود، شمار باکتری ها را کاهش داد. در حالی که در برخی از بسته ها، غلظت های اکسیژن کمتر از ۱ درصد بود این سطح برای قارچ ها به دلیل خطر بی هوازی و رشد پاتوژن های بی هوازی نامساعد در نظر گرفته می شود.

سم بتولینال در قارچ های بسته بندی شده با اتمسفر تغییر یافته با غلظت های کم اکسیژن و ذخیره شده در دمای ۴ درجه سانتی مشاهده نگردید، بنابراین دمای ذخیره سازی یکی از مهمترین فاکتورهای حفظ ایمنی، کیفیت و افزایش طول عمر قارچ های اسلایس شده است. درنتیجه اگر اعمال دما، بد رخ بدهد نمی توان این نوع از بسته بندی را توصیه نمود.

سخن آخر ….

تاثیر ضد میکروبی بوسیله بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته اثبات گردید و اگر قبل از بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته، قارچ ها با سیتریک اسید شسته شوند، محصول به دست آمده بیشتر بهداشتی خواهد بود؛ زیرا ذرات خاک به وسیله شست و شو حذف می شوند و جمعیت میکروبی به شدت کاهش می یابد. از طرفی دمای ذخیره سازی از مهمترین فاکتورهای حفظ کیفیت و افزایش طول عمر قارچ ها می باشد، در نتیجه اگر اعمال دما، بد رخ بدهد نمی توان این نوع از بسته بندی را توصیه نمود.

منبع: دیتا قارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن