بذر قارچ دکمه ای

معمولاً به بذر اولیه تولید قارچ، اسپان نیز گفته می شود. اسپان یا اسپاون، به اندام های رویشی قارچ یا میسیلیوم ها به همراه مواد غذایی زمینه ای همراه آن گفته می شود. امروزه برای تولید و پرورش قارچ دکمه ای از تلقیح دانه های استریل شده غلات با میسیلیوم خالص تحت عنوان اسپان استفاده می کنند.

بذر قارچ دکمه ای

مقدمه

در طبیعت قارچ ها برای تکثیر و بقای نسل خود از اسپورها و یا میسیلیوم ها استفاده می کنند ولی از آنجایی که اسپورها بسیار کوچک هستند لذا استفاده از اسپورها برای پرورش دهندگان قارچ بسیار مشکل می باشد و از طرفی تا جوانه زنی اسپورها ۸-۱۰ روز طول می کشد که در سالن های پرورش قارچ در طول این مدت کمپوست را قارچ های رقیب اشغال می کنند و جایی برای اسپور قارچ دکمه ای باقی نمی ماند.

اسپور قارچ دکمه ای

تصویر اسپورهای قارچ دکمه ای

بنابراین بهترین روش، استفاده از اسپان قارچ است یعنی استفاده از میسیلیوم بر روی دانه ی غلات که در این صورت میسیلیوم ها سریع تر در سطح کمپوست پخش شده و اجازه رشد به دیگر رقیبان را نمی دهند.

اسپان قارچ دکمه ای

شناسایی یک گونه و نژاد با کیفیت جهت تولید با صرفه ی اقتصادی امری مهم است. در انتخاب نژاد باید به شرایط محیطی، روش شوک دهی، آب و هوا و مواد اولیه ی خام مورد استفاده توجه کنیم.

قارچ دکمه ای آگاریکوس بیتورگیس Agaricus bitorquis  

این قارچ از گونه ی بیسپوروس بزرگ تر است دارای کلاهک صاف، سفید و در اندازه های مختلف است. محل اتصال کلاهک به ساقه به صورت حلقه ای ( آنالوس) کاملاً مشخص است.

درجه حرارت بهینه برای رشد این قارچ ۵ درجه سانتی گراد از درجه حرارت بهینه قارچ Agaricus bisporus بالاتر است، به همین دلیل این قارچ مناسب فصل تابستان است زیرا به دماهای بالا مقاوم تر است. کشت این قارچ کاملاً شبیه پرورش Agaricus bisporus بوده و تهیه کمپوست آن نیز مانند همدیگر است.

 

آگاریکوس بیتورگیس

قارچ آگاریکوس بیتورگیس به بسیاری از بیماری ها مخصوصاً ویروس ها مقاوم است بنابراین توصیه می شود اگر سالنی که گونه ی بیسپوروس کشت می شود، به ویروس آلوده شد در دوره های کشت بعدی این گونه کشت شود.

این قارچ برای فروش تازه و همچنین حمل به مناطق دور بدلیل مقاومت نسبی آن به ضربه مناسب است و برخی مصرف کنندگان مزه و طعم این قارچ را می پسندند.

آگاریکوس بیتورگیس

قارچ دکمه ای آگاریکوس بیسپوروس  Agaricus bisporus

 

قارچ دکمه ای گونه ی آگاریکوس بیسپوروس  Agaricus bisporus دارای نژادهای متنوعی است که چهار نژاد مهم آن قهوه ای، سفید، کرمی و هیبرید می باشد.

 

نژاد قهوه ای

این نژاد به قارچ های شاه بلوطی نیز معروف هستند، کلاهک این نژاد از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره متغیر است و پایه قارچ سفید رنگ  می باشد. کلاهک ای قارچ ها، فلسی مانند است.

قارچ شاه بلوطی

در مدت پرورش این قارچ دمای مناسب، ۱۷-۱۸ درجه سانتی گراد می باشد که این محدوده دماها، رشد قارچ ها را کمتر می کند ولی کیفیت آن ها را افزایش می دهد. بازده قارچ های شاه بلوطی ۱۰-۲۰ درصد کمتر از بازده نژادهای هیبرید است.

نژاد قهوه ای قارچ دکمه ای

نژاد سفید

قارچ های نژاد سفید دارای کلاهک سفید و صاف می باشد و جهت تولید قارچ های با مصرف تازه خوری استفاده می شوند. وزن این قارچ ها و میزان تولید آن ها کم می باشد، در نتیجه درآمد حاصل از این قارچ ها، پایین است.

نژاد سفید قارچ دکمه ای

نژاد کِرمی

این نژاد معروف به نژاد حدواسط هستند زیرا ویژگی های بین خصوصیات نژادهای قهوه ای و سفید را دارند. قارچ های کِرمی دارای کلاهک سفید و فلسی هستند ولی میزان تولیدشان از نژاد سفید بیشتر است و معمولاً برای برداشت مکانیزه مناسب هستند زیرا فلس های موجود در سطح کلاهک با برداشت دستی به سرعت رنگ خود را از دست می دهند. در قارچ های کرمی رنگ، قارچ پس از بسته بندی یا فراوری خاکستری می شود.

نژادهای هیبرید

 از آنجایی که نژادهای سفید، کِرمی و قهوه ای هرکدام مشکلات خاص خود را داشتند بنابراین تصمیم به تلاقی بین نژادهای سفید و کِرِم و تولید نژادهای هیبرید گرفته شد و در سال ۱۹۷۶ دو نژاد هیبرید مهم به نام های U3 و U1 در هلند تولید گردید و سپس به بازارهای تجاری اروپا و سراسر جهان راه یافت. به طور کلی نژادهای هیبرید در قارچ دکمه ای دارای باردهی بالایی هستند که به معرفی سه دسته از هیبریدهایی که پرورش دهندگان قارچ دکمه ای به طور گسترده از آن ها استفاده می کنند، می پردازیم.

–  هیبریدهای کوچک

دارای انواع U3 هستند که این نژادها دارای کلاهک صاف و سفید و پایه ی کوتاه و ضخیم هستند. این نژاد با نژادهای سفید نقاط اشتراک بیشتری دارند.

–  هیبریدهای بزرگ

دارای انواع U1 می باشد. این نژاد دارای کلاهک سفید و فلسی است این نژاد دارای دوره طولانی باردهی هستند و عملکرد بالایی دارند، از طرفی سریع پشت باز نمی شوند و مدت طولانی تری می توان آن ها را نگه داشت. این نوع قارچ به کمپوست بسیار حساس است و تشکیل پین هد در آن ها به کندی صورت می گیرد. معمولاً این نژاد در دو فلش اول بازده بیشتری دارند و هم برای مصرف تازه و هم برای فراوری مناسب هستند.

– هیبریدهای حدواسط

 دارای انواع X20,X55,A12,A13 می باشد. این گروه، حدواسط نژاد کوچک و نژاد بزرگ می باشد و خصوصیاتی بین این دو نژاد را دارند. این نژاد سریع باردهی می کند و میزان بازده محصول این نژاد نسبت به هیبرید بزرگ بیشتر است. از آنجایی که تشکیل میوه در این نژاد کاملا خود به خودی است، برداشت مکانیزه این نژاد ارجحیت دارد.

 

 

منبع: دیتا قارچ

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. سلام. خواستم بپرسم که این بسته که ۵۹۰ هزارتومان قیمتش هست مگه شامل مراحل و نکات آبیاری و سایر مطالب مربوط به پرورش قارچ نیس که دوباره برای هرکدوم تو فایلهای دیگه مطالب گذاشتید و هر کدوم هزینه جداگانه داره. چون گفتید این فایل ۵۹۰ تومانی از صفر تا صد رو کامل توضیح میده. پس شامل نکلت آبیاری و هرچیز دیگه هم باید باشه طبیعتا

    1. دوست عزیز سلام
      در بسته آموزشی دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای از صفر تا صد پرورش قارچ دکمه ای، به صورت فایل های ویدئویی توضیح داده شده است که آبیاری و خاکدهی و نکات مربوط به آن هم شامل می شود ولی برخی از دوستان فقط تمایل دارند که مباحث آبیاری را دریافت کنند؛ به همین دلیل برای آن دسته از دوستان، مباحث آبیاری به صورت یک بسته جداگانه در قالب دوره جامع عملی و کاربردی آبیاری قارچ گردآوری گردید. ضمن آینکه دوره جامع پرورش قارچ دکمه ای کامل و جامع می باشد و دارای سرفصل های ویدئویی زیر می باشد:
      ۰۱: معرفی قارچ ها و تقسیم بندی موجودات زنده
      ۰۲-۰: تعریف اصطلاحات پرورش قارچ دکمه ای
      ۰۲-۱: شرایط محیطی چیست؟
      ۰۲-۲: فیلمی درباره تبدیل رطوبت ساز به هواساز در یک سالن پرورش قارچ خانگی
      ۰۲-۳: فیلمی درباره نحوه سوراخ کردن کانال پلاستیکی
      ۰۳: شرایط محیطی در پرورش قارچ و لوازم اندازه گیری آن
      ۰۴-۰: تولید کمپوست قارچ دکمه ای
      ۰۴-۱: فیلمی از پر کردن بونکر توسط تاپ فیلینگ
      ۰۴-۲: فیلمی از تولید کمپوست در یک مزرعه
      ۰۴-۳: فیلم عملی تولید کمپوست قارچ دکمه ای
      ۰۵-۰: آماده کردن سالن پرورش (۸ مورد)
      ۰۵-۱: ضد عفونی کردن سالن پرورش
      ۰۶-۰: مرحله اسپان ران
      ۰۶-۱: چگونه سطح زیر کشت را افزایش دهیم؟
      ۰۶-۲: عملیات تخته کوبی
      ۰۶-۳: فیلم عملی باز کردن درب کمپوست ها و باز کردن کمپوست از هم
      ۰۶-۴: نظافت و بهداشت تخته کوبی
      ۰۶-۵: نظارت بر رشد میسیلیوم در دوران اسپان ران
      ۰۶-۶: آبیاری در مرحله اسپان ران
      ۰۷-۰: نکاتی که قبل از خاکدهی باید بدانید!
      ۰۷-۱: مرحله خاکدهی
      ۰۷-۲: چگونه خاکدهی کنیم؟
      ۰۷-۳: رافلینگ در پرورش قارچ دکمه ای
      ۰۷-۴: ککینگ در پرورش قارچ دکمه ای
      ۰۷-۵: مقایسه ککینگ و رافلینگ
      ۰۷-۶: آبیاری در مرحله خاکدهی
      ۰۸-۰: مرحله هوادهی
      ۰۸-۱: ادامه مرحله هوادهی
      ۰۸-۲: آیا آبیاری در روز هوادهی باید انجام شود؟
      ۰۸-۳: آبیاری در مرحله هوادهی
      ۰۸-۴: فیلم عملی از هوادهی سالن پرورش قارچ دکمه ای
      ۰۹-۰: دوره آبیاری
      ۰۹-۱: نکات مهم در حین آبیاری
      ۰۹-۲: نکات مهم بعد از آبیاری
      ۰۹-۳: انواع آبیاری
      ۰۱۰-۰: برداشت محصول
      ۰۱۰-۱: بعد از برداشت چه کارهایی باید انجام دهیم:
      ۰۱۰-۲: نظافت بستر
      ۰۱۰-۳: آبیاری در باردهی

  2. باسلام واسه یک سالن ۵۰متری چقدسرمایه میخواد وچقددارامدخواهدداشت ممنون میشم جواب بدین.درضمن ی شماره تماس هم لطف کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن