روش های بسته بندی قارچ

قارچ های خوراکی کوتاه عمر هستند و عوامل مختلفی مانند لهیدگی و پوسیدگی، آبکی شدن و تغییر رنگ و بوی آن ها، سبب می شود که کیفیت قارچ به شدت کاهش یابد و درنتیجه ارزش بازار پسندی خود را از دست بدهد. بنابراین باید پس از برداشت قارچ، بلافاصله قارچ ها را به سرخانه انتقال داد تا برای فرآوری و یا بسته بندی آن ها تصمیم گیری نمود.

 اما لازم است به این نکته توجه شود که همه قارچ ها را نمی توان بسته بندی نمود تا به صورت مصرف تازه، به بازار عرضه کرد بلکه باید ابتدا قارچ ها را درجه بندی و سپس درباره نحوه عرضه آن به بازار تصمیم گیری نمود.

۱- درجه بندی قارچ های دکمه ای

قارچ های دکمه ای را به سه درجه رتبه بندی می کنند:

۱-۱- قارچ های دکمه ای کوچک

۲-۱- قارچ های دارای غشا

۳-۱- قارچ های بالغ با کلاهک باز

 

درجه بندی قارچ دکمه ای

قارچ های دکمه ای کوچک و قارچ های دارای غشا را می توان به صورت تازه فروخت ولی قارچ های دارای کلاهک باز را معمولاً به صورت کنسرو شده در می آورند. معمولاً برداشت قارچ های کوچک نیاز به هزینه ی بیشتری هم دارد و گران تر هم به فروش می رسد در حالی که قارچ های بزرگ تر نیاز به زمان کمی برای برداشت دارند و هزینه ی کمتری هم دارند.

۲- تأثیر بسته بندی قارچ بر قیمت

غیر از درجه بندی قارچ، روش بسته بندی قارچ هم بر قیمت آن تاثیر گذار است. به این معنی که قارچ های درجه یک در بسته های کوچک تر بسته بندی می شوند حال اگر همین قارچ ها در بسته های بزرگ، بسته بندی شوند درست است که از نظر کیفیت عالی هستند اما قیمت آن ها از حالت قبل کمتر است.

کیفیت بالاتر قارچ قیمت بالاتر

۳- روش های بسته بندی قارچ دکمه ای

قارچ های گروه اول و دوم را معمولاً، در ظروف پلاستیکی بسته بندی و بلافاصله پس از برداشت آن ها را در سردخانه قرار می دهند تا به محل فروش انتقال یابد. وجود پوشش پلاستیکی بر روی آن ها می تواند تا حد زیادی قارچ را از پدیده از دست رفتن آب در مواردی که قارچ در محل های هستند که دما تغییر می کند، محافظت کند.

 شرایط ایده آل برای فروش محصول به صورت تازه این است که قارچ ها را توسط ماشین های یخچال دار به دست عمده فروش برسانند و او نیز قارچ ها را در سردخانه نگه دارد و از وارد کردن قارچ به داخل محیطی که دما تغییر می کند پرهیز کند زیرا در چنین محیط هایی که دما تغییر می کند، اگر دما زیاد شود، قارچ آب خود را از دست می دهد و در صورت کاهش دما، آب داخل ظرف جمع می شود که هر دوی این حالت سبب سریع تر خراب شدن قارچ می گردد.

۱-۳- بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته

 

بلوغ قارچ برداشت شده، با کاهش اکسیژن و افزایش دی اکسید کربن، به تعویق می افتد. برای این منظور، در بسته بندی قارچ، از اتمسفر تغییر یافته استفاده می شود. به این صورت که قارچ ها را با سلفون در بسته ها پوشش می دهند.

نکته مهم در بسته بندی قارچ این است که اگر در ظرف بسته بندی شده، اتمسفری مانند اتمسفر هوا وجود داشته باشد خطر شیوع بیماری لکه باکتری بیشتر شده و طعم و بوی قارچ تغییر می کند. معمول ترین بسته بندی های تجاری، PVC سوراخ دار و بدون سوراخ هستند.

 در لایه بدون سوراخ شیوع بیماری و کاهش کیفیت قارچ، در مقایسه با بسته بندی با پلاستیک سوراخ دار کمتر است و به همین دلیل این بسته بندی بیشتر توصیه می گردد.

بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته

 

۲-۳- دستگاه بسته بندی

وجود بسته بندی های زیبا و شیک، یک جز مؤثر در بازاریابی فروش محصول شماست. برای این منظور از دستگاه های بسته بندی استفاده می شود که از نظر اندازه و بازدهی خود و بسته بندی کردن با هم تفاوت دارند.

در بسته بندی قارچ می توان از دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده کرد.

انواع دستگاه های بسته بندی عبارتند از:

  • دستگاه های سلفون کش اتوماتیک و دستی
  • دستگاه های فیلم سیل حرارتی اتوماتیک یا دستی و نیمه اتوماتیک

 

۱-۲-۳- دستگاه بسته بندی قارچ سلفون کش استرچ

دستگاهی بسیار ساده است که می تواند بیش از ۶۰۰ ظرف را در ساعت بسته بندی کند. مزیت دیگر این دستگاه این است که از نظر اندازه ظرف، محدودیتی ندارد و می تواند برای ظروف با اندازه های مختلف، استفاده شود.

 

دستگاه سلفون کش دستی قارچ

سلفون کش دستی قارچ

دستگاه سلفون کش دستی قارچ

دستگاه سلفون کش اتوماتیک قارچ

دستگاه سلفون کش اتوماتیک قارچ

۲-۲-۳- دستگاه بسته بندی قارچ سیل وکیوم حرارتی

برای کار با این دستگاه، ابتدا قارچ را در ظرف خود ریخته و ظرف را در دستگاه قرار می دهند تا بسته بندی ظرف انجام شود. مزیت بارز این دستگاه در مقایسه نوع قبلی این است که هوا را از ظرف خالی کرده و ایجاد خلأ می کند و می تواند گازهای بی اثر مانند ازت را به داخل ظرف تزریق کند تا ماندگاری قارچ افزایش یابد.

عیب این دستگاه در مقایسه با دستگاه قبلی این است که فقط برای یک اندازه معینی از ظروف به کار می رود و اگر اندازه ظرف تغییر کند نمی توان از آن استفاده نمود.

دستگاه سیل وکیوم حرارتی

۴- نکات مهم در بسته بندی قارچ

  • وسیله ای که برای سته بندی قارچ به کار می رود باید سالم، تمیز و بدون هیچ گونه آلودگی باشد.
  • جنس ظروف بسته بندی نباید حوای موادی باشد که بر روی کیفیت قارچ و از همه مهم تر بر سلامتی مصرف کننده تأثیر گذار باشد.
  • بسته بندی باید به گونه ای باشد که حفاظت کامل را برای قارچ ایجاد کند به گونه ای دچار خراب شدن و گندیدگی نشود.
  • بهترین بسته بندی برای قارچ مصرفی تازه، بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته است.

 

 

منبع: دیتا قارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫28 نظرها

  1. سلام
    من میخوام قارچ به صورت فله ای خریداری کنم و در منزل با سلفون بسته بندی کنم لطفا بگید برای این کار به چه ابزار و وسایلی احتیاج هست البته ارزان باشه و ایا به زحمتش می ارزه که واسش هزینه کنم و سود دهی دارد .؟در ضمن شغل من کارگری هست.

      1. سلام.
        دوست خوبم آیا خودم با دست میتونم روش پلاستیک بکشم؟
        و اینکه درامدش چطوره؟ یعنی بازارش از جهت خریدن سوپر مارکتها به صورت قارچ بسته ایی.

  2. سلام من درباره بسته بندی قارچ میخواستم بپرسم جنسشون چی باید باشه چرا از بسته بندیای کاغذی یا فلزی استفاده نمیشه یا جنس این بسته بندی های پلاستیکی چیه چجوری مانع فساد میشه ممنون

    1. سرکارخانم قدیمی عزیز

      چون بعد از برداشت هنوز تنفس دارند باید از استرج فیلم بسته بندی مواد غذایی استفاده کنید چون دارای سوراخ های ریز برای تهویه می باشد پیشنهاد می کنم از استرج goldwrap استفاده کنید که جنس بهتری دارند.

      1. با سلام خدمت مهندس الماسی عزیز
        بندە چند روزیست تو فکر یک کارگاە تولیدی دویست سیصد متری جهت تولید قارچ ، انواع قارچ افتادم ، بندە بیرون از ایران زندگی میکنم انگلستان هستم، و تنها هدفم ایجاد اشتغال برای دوتا برادر کوچکم است، بە نظر شما در ایران میشە بذرهای خارجی را کاشت؟
        و برای این پرۆژە چقدر هزینە لازم است؟
        خیلی متشکرم
        منصور رحمانی

        1. با سلام
          انتخاب بذر و نوع قارچ باید متناسب با بازار شما انتخاب شود به طور مثال بررسی کنید ببینید آیا بازار قارچ دکمه ای در انگلستان وجود دارد که اقدام به کشت کنید یا خیر، در ایران هم به همین صورت، همچنین باید بررسی شود که نوع بذر خارجی متناسب به محیط و … را می توان در ایران پرورش داد یا خیر. هزینه ها بستگی به نوع تجهیزات، قفسه بندی و … دارد.

          1. سلام
            خیر قارچ ها بعد از برداشت، فقط در دمای پایین شوک داده می شوند و شسته نمی شوند.

  3. سلام خدا قوت در مورد بسته بندی قارچ ترافل اگر اطلاعی دارید ممنون میشم مطلب بذارید با تشکر

  4. با سلام
    ببخشید برای بسته بندی قارچ در منزل باید مجوز گرفت؟
    من یه واحد کوچیک تولیدی دارم در شهرستان و قارچ هامو بسته بندی میکنم ولی از طرف واحد های بزرگ پرروش قارچ تهدید میشم

    به نظرتون چکار کنم
    تشکر

    1. سلام
      برای بسته بندی نیازی به مجوز نیست، شما کافی است که یک گواهی تولید داشته باشید و با یک لیبل بدون شناسایی (آدرس و …) می توانید در خانه و به صورت خانگی بسته بندی را انجام دهید.
      موفق باشید.

  5. سلام ، شنيدم جهت حفاظت قارچ از لكه و خرابي از پودري ميشه استفاده كرد قبل از سليفون كشيدن ، اسم اون پودر رو شما ميدونيد چيه؟

    1. سلام
      ما در این زمینه پودر کلر را در آب آبیاری در مرحله نخودی استفاده می کنیم، تا جایی که اطلاع داریم معمولاً قبل از سلفون کشیدن پودری استفاده نمی شود.
      موفق باشید.

  6. سلام آقای مهندس
    برای بسته بندی قارچ باید مجوز داشته باشیم یا بدون مجوز هم میشه بسته بندی کرد وبه مغازه ها داد

    1. سلام
      برای بسته بندی نیازی به مجوز نیست، شما کافی است که یک گواهی تولید داشته باشید و با یک لیبل بدون شناسایی (آدرس و …) می توانید در خانه و به صورت خانگی بسته بندی را انجام دهید.
      موفق باشید.

    1. دوست عزیز سلام
      این دستگاه را قبلا جهت خرید بررسی کرده بودیم ولی به ذلیل هزینه بالای این دستگاه و نیاز به یک شخص جهت نیروی کار با این دستگاه و در نهایت بررسی هزینه ها، ترجیح دادیم از دستگاه های معمولی استفاده کنیم. در مورد خرید می توانید سایت های معتبر را بررسی نمایید. خوشحال می شویم؛ اطلاعات جدید و به روزتان در این زمینه را با ما هم به اشتراک بگذارید.
      موفق باشید.

  7. سلام وقتتون بخیر
    من قارچ به صورت سبدی خریداری میکنم و در خانه بسته بندی میکنم ،اون لحظه قارچ ها سفید هستن ولی وقتی بسته بندی میکنم مقداری زرد میشه ،چه علتی داره؟
    و اینکه دست زدن به قارچ باعث زرد شدن قارچ میشه؟

    1. سلام
      قارچ ها چون بعد از برداشت هنوز تنفس دارند باید از استرج فیلم بسته بندی مواد غذایی استفاده کنید چون دارای سوراخ های ریز برای تهویه می باشد و دست زدن به سطح کلاهک و قارچ ها باعث کاهش بازار پسندی آن می شود.
      موفق باشید.

  8. با احترام، دعوت میکنم ازتون تا با روش جدید بسته بندی قارچ با هزینه کمتر و مدت ماندگاری بیشتر آشنا شوید. دوست دارم با چالش های صنعت شما آشنا بشم تا بسته بندی رو ارتقا بدیم. ممنون از تعامل شما.

    1. سلام
      برای بسته بندی نیازی به مجوز نیست، شما کافی است که یک گواهی تولید (کسب و کارهای مشاغل خانگی) داشته باشید و با یک لیبل بدون شناسایی (آدرس و …) می توانید در خانه و به صورت خانگی بسته بندی را انجام دهید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن