چگونه سالن های پرورش قارچ را خنک کنیم؟

همیشه خنک کردن سالن های پرورش قارچ دکمه ای، یکی از عوامل مهم در افزایش عملکرد و بهبود آن در فصول گرم سال می باشد. به طور کلی دو روش برای سرد کردن سالن‌ها وجود دارد که یا سرما در داخل سالن تولید شود و یا سرما وارد سالن پرورش شود. در زیر به‌ چهار روش‌های سرد کردن سالن پرورش قارچ می‌پردازیم.

۱- جریان یافتن هوای تازه در شب

ارزان‌ترین روش جریان یافتن هوای تازه در شب می‌باشد ولی این کار به‌تنهایی مؤثر نیست و نیاز به سیستم سرمایشی در روز می‌باشد.

۲- کولرهای آبی

اندازه و قدرت کولر بستگی به مساحت سالن دارد. برای افزایش بازدهی باید در سالن راه خروجی برای هوا در نظر گرفت تا زمانی که هوای سرد کولر وارد سالن می‌شود هوای اضافی از راه خروجی به بیرون هدایت شود. عدم وجود یک‌راه خروجی باعث دم کردن هوای سالن می‌شود.

محل نصب کولر باید در بیرون از سالن باشد تا علاوه بر بازدهی بیشتر، هوای تازه را به سالن هدایت کند. نصب کولر درون سالن فقط هوای درون سالن را به گردش درمی‌آورد و نیز به موتور کولر هم آسیب می‌رساند.

کولر سالن پرورش قارچ

برخورد مستقیم باد کولر باعث خشکی خاک و کلاهک قارچ می‌شود. برای پیشگیری از دهانه کولر تا انتهای سالن کانال می‌کشیم. این کانال از وسط راهروی سالن می‌گذرد. انتهای کانال را می‌بندیم. وسط کانال به سمت کف سالن را در فاصله‌های یک متری و به قطر ۱۰ سانتی‌متر سوراخ می‌کنیم.

برخورد مستقیم باد کولرهای آبی باعث خشکی خاک و کلاهک قارچ می‌شود بنابراین محل نصب کولر باید در بیرون از سالن باشد تا علاوه بر بازدهی بیشتر، هوای تازه را به سالن هدایت کند. از دهانه کولر تا انتهای سالن کانالی سوراخ‌دار می‌کشیم. این کانال از وسط راهروی سالن می‌گذرد. نصب کولر درون سالن فقط هوای درون سالن را به گردش درمی‌آورد.

کولر سالن پرورش

۳- چیلرها

چیلرها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می‌شوند. چیلرهای تراکمی از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی از انرژی حرارتی برای تولید سرما استفاده می‌کنند.

– چیلر جذبی

خروجی سیستم چیلر جذبی، آب خنک ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد می‌باشد که برای سرمایش از آن استفاده می‌کنند. انرژی مصرفی آن، انرژی حرارتی است و گرمای موردنیاز این چیلرها به‌طور مستقیم از گاز طبیعی یا گازوئیل تأمین می‌گردد. این چیلرها منابع غیرمستقیم گرما، آب داغ، بخار پر فشار و کم فشار می‌باشند.

 

چیلر

 

– چیلر تراکمی

دارای چهار جزء اصلی است. کمپرسور یا متراکم کننده که برای متراکم کردن انواع گازهاست. در این نوع چیلر قسمت اصلی، کمپرسور است. کندانسور یا تقطیرکننده که مبدل حرارتی است و مبرد گازی متراکم شده توسط کمپرسور با فشار بالا وارد آن شده و با وزش و عبور هوا از لابه‌لای پره و لوله‌ها و خنک شدن نسبی در فشار بالا باعث تغییر حالت مبرد از گاز به مایع می‌شود.

کپیلاری تیوب یا لولۀ موئین، یک لوله بلند و مسی است که با ایجاد افت فشار مناسب در مسیر کنترل حجم مایع مبرد ورودی از قسمت بالای سیستم به قسمت فشار پایین را به عهده دارد. اواپریتور یا تبخیرکننده مبدل حرارتی است و با جذب گرما از محیط داخل ساختمان باعث تغییر حالت مبرد از مایع به گاز شده و برای این منظور و جذب بهتر گرما و انتقال به بیرون ساختمان، هوا از بین لوله‌ها و پره‌ها عبور داده می‌شود.

 

چیلر سالن پرورش

۴- آیس بانک

از دستگاه‌های سرمایشی است که انرژی سرمایی را به‌صورت یخ ذخیره می‌کند تا در ساعات اوج مصرف برق، از آن بتوان استفاده کرد.

آیس بانک

منبع: دیتا قارچ

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫14 نظرها

  1. سلام و خسته نباشید
    برای سالن ۱۵۰ متری با ظرفیت ۱۰ الی ۱۲ تن چه آیس بانکی مناسب هست؟ مشخصات آیس بانک برای این تناژ رو میگید لطفا؟

    1. سلام
      عوامل زیادی در این قضیه مهم است مانند عایق سازی سالن، نوع هواساز و رادیاتوری که استفاده می شود ولی به طور کلی برای یک واحد با ۶۰۰ تن کمپوست مصرفی در ماه، یک چیلر ۳۰۰ تنی لازم است ولی شرایط می تواند این اعداد را هم تغییر دهد.

  2. سلام استاد به نظرتون تو تابستان با کولر ابی میشه یه سالن ۱۰۰ متری خنک کرد بار اولم هست؟؟
    شهرمم اصفهانه

    1. سلام
      این بستگی به عایق بودن ساختمان شما دارد، دوستانی که گرمای سالن را در فصل تابستان نمی توانند، کم کنند و سالن هایشان عایق نیست و خنک نمی شود، چندماهه گرم سال را کار نمی کنند و در فصل پاییز مجددا سروع به کار می شوند.

  3. سلام. واقعا در سایتتون راهنمایی های خوبی گذاشتید.
    شما بر اساس تجهیزات و تاسیساتی که در سایتتون معرفی کردید، نقشه لوله کشی واحد رو هم دارید؟ میتونید در این زمینه راهنمایی کنید؟

  4. سلام وقتتون بخیر من یه سالن ۵۵ متری دارم تمام امکانات سرمایشی رو فراهم کردم و حتی مه پاش دمای سالنم به ۱۴ هم میرسه اما شرایط تولید در فصل گرما رو ندارم هزینه ارسال کمپوست از شهرستان برام زیاد میفته تو فصل گرما چه پیشنهادی برام دارید که بتونم تو خرید کمپوست داشته باشم تا بتونم تو فصل گرماهم انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن