ضدعفونی کننده ها در پرورش قارچ دکمه ای چیست؟

نقش اصلی مواد ضدعفونی کننده در پرورش قارچ دکمه ای این است که این مواد، اسپورها و عوامل بیماریزای موجود در تجهیزات، وسایل کار، دیوارها، کف سالن ها، لباس های کارکنان، ظروف برداشت و دیگر وسایل را از بین ببرند.

نکته ای که در مورد مصرف مواد ضدعفونی کننده باید مدنظر قرار گیرد این است که قبل از ضدعفونی باید وسایل مورد نظر به خوبی شسته شوند تا ذرات دیگری روی آن ها نباشد زیرا وجود هرگونه ماده ­ی دیگری بر سطح وسایل، میزان تاثیر مواد ضدعفونی کننده را کاهش می دهد و نکته­ ی مهم­ تر اینکه جهت تأثیر مواد ضدعفونی کننده بر جسمی که آن را ضدعفونی کرده‌اید، باید زمان کافی را برای تماس مواد با جسم موردنظر را فراهم کنید نه اینکه بلافاصله بعد از ضدعفونی جسم، شستشو کنید. زمان لازم برای تأثیر ماده ضدعفونی کننده را ۱۵-۲۰ دقیقه در نظر بگیرید.

انواع ضدعفونی کننده ها

فرمالین

فرمالین با نام های فرمالدئید، متیل آلدئید و یا متیلن اکسید وجود دارد که اغلب به صورت محلول ۴۰% یا ۳۷% به فروش می رسد که می توان جهت ضدعفونی وسایل و ابزار مقدار ۱۰۰ میلی لیتر از آن را در ۵ لیتر آب حل نمود. از غلظت های بالاتر فرمالدئید ۲% در سالن های پرورش و بستر قارچ دکمه ای استفاده نکنید زیرا باعث رشد کپک تریکودرما می شود. فرمالدئید باعث تحریک چشم و پوست می شود و اثرات سرطان زایی آن به اثبات رسیده است.

فرمالین

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه معمولاً به عنوان سفید کننده، بی رنگ کننده و ضدعفونی کننده استفاده می گردد. پراکسید هیدروژن توانایی ضدعفونی محیط و سطوح را دارد و علیه میکروارگانیسم ها محلول موثری می باشد ولی از طرفی پراکسید هیدروژن توانایی از بین بردن میسیلیوم های قارچ های تریکودرما در سالن ها را ندارد و اگر در سالن خود با مشکل تریکودرما روبرو هستید استفاده از پراکسید هیدروژن توصیه نمی گردد. پراکسید هیدروژن تاثیر کمتری بر سلامتی انسان دارد.

هیدروژن پروکساید

کاربندازیم

کاربندازیم یا کاربندازول قارچ کشی سیستمیک است که اثرات آن علیه بیماری کپک سبز تریکودرما در آزمایشات مختلف به اثبات رسیده است. کاربرد کاربندازیم اثرات بازدارندگی زیادی بر رشد میسلیوم های قارچ تریکودرما دارد و تاثیر بازدارندگی بر خود قارچ دکمه ای ندارد و حتی گزارش شده با استفاده از کاربندازیم، افزایش عملکرد در قارچ دکمه ای مشاهده شده است.

کابندازیم

پرسیدین

پرسیدین با نام های پراسان و پروکسی استیک اسید ترکیبی از استیک اسید و پراکسید هیدروژن است. این ماده اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، به عنوان یک ماده ی ضد میکروبی جهت مصارف متعدد مورد تایید قرار گرفت. پرسیدین قادر به تخریب انواع ماکرومولکول ها شامل کربوهیدرات ها، اسیدهای نوکلئیک، اسیدهای آمینه و لیپیدها می باشد. پرسیدین با مرگ باکتری ها، مخمرها، هاگ قارچ ها محیط را ضدعفونی می کند و توانایی غرفعال کنندگی ویروس ها را نیز دارد.

پرسیدین

منبع: دیتا قارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫25 نظرها

  1. سلام
    ممنونم ازسایت خوبتان
    من برای ۵۰مترفضای تولیدقارچ دکمه ای ۲/۵لیترمحلول فرمالین ۳۵درصد(آزمایشگاهی)گرفتم
    میخواستم بی زحمت طرزاستفاده آن برای ضدعفونی سالن قارچ رابرام توضیح دهید.سپاسگزارم

    1. در محصول اسرار پروش قارچ دو توضیح داده شده است ولی برای اطلاع عرض می کنم که محلول ۴ درصد معمولا برای ضد عفونی مناسب است یعنی ۴ لیتر از این فرمالین را در ۱۰۰ لیتر اب حل کنید اگر بیشتر مورد نیاز است مثلا ۴۰۰ لیتر را با ۱۶ لیتر مخلوط کنید.درصد فرملین یعنی ۳۸ درصد نباید در محاسبات خود لحاظ کنید.

    2. سلام وقت بخیر یه سوال داشتم این فرمالکس برای از بین بردن سوسک و مورچه و … میشه استفاده کرد
      این سم رو به من دادن گفتن میتونم استفاده کنم،خونه مون آپارتمانی هست و ۸۰ متر زیربناش هست میترسم استفاده کنم مشکلی برای کسی پیش بیاد میشه راهنماییم کنین

      1. سلام
        بله ضدعفونی کننده خیلی قوی هست و در محیط خانه باید از مصرف آن صرفنظر کنید مگر سالن های قارچ و‌مرغداری و …

  2. سلام.برا ضد عفونی سالن پیش از ورود کمپوست استفاده از اجر فرمالین مناسبه؟

    1. سلام
      ییشنهاد می کنم از محلول وپودر فرمالکس و محلول فرمالین طی دو نوبت استفاده کنید در مورد نحوه ضد عفونی کردن سالن به طور کامل در محصول جامع آموزش پرورش قارچ توضیح داده شده است که بزودی به روی سایت قرار می گیرد.

  3. با سلام دوره اول کارگاه من متاسفانه کپک سبز با وجود کاربرد کاربندازیوم خیلی پیسرفت کرد الان برا شروع دوره دوم فقط فرمالین جهت پاکسازی سالن استفاده کردم کافیه؟
    و درضمن فرمالین رو توی دستگاه رطوبت ساز ریختم و به سالن دادم کارم درست بوده؟

    1. سلام
      بله بهتره از فرمالین و یا فرمالکس برای ضدعفونی وسایل و تجهیزات استفاده کنید، داخل بسته های آموزشی قارچ دکمه ای و هم قارچ گانودرما کامل درباره نحوه ضدعفونی سالن ها صحبت شده است.
      موفق باشید.

  4. سلام آقای مهندس آیا فرمالین بهتره یاپرسیدین برای ضدعفونی سالن قارچ ممنون میشم جواب بدید

  5. سلام.برا ضد عفونی بهم گفتن یه ماده ای هست ۱ لیتر بگیر و بریز تو آب رطوبت ساز.اسمشو یادم نمیاد کمک میکنین

    1. سلام
      معمولا حشره کش ها را در هواساز استفاده می کنند… بهتر است فرمالین در هواساز استفاده نشود و همچنین زمانی استفاده کنید که سالن بار نداشته باشد.
      موفق باشید.

  6. سلام استاد برای ضد عفونی محیط کشت(سالن) و وسایل کشت از چه محلولی استفاده کنم؟؟ قارچ صدفی و گانودرما

    1. سلام
      جهت ضدعفونی سالن کوک اوت
      و ضدعفونی سالن و وسایل با محلول فرمالین (دقت شود در زمان استفاده از فرمالین موارد ایمنی و سلامتی را رعایت کنید).

  7. با سلام
    برای قسمت های زیر اپوکسی در گوشه های سالن تولید که روطبت محیط بالا می باشد، برای از بین بردن قارچ ها و کپک ها چه روشی و چه ماده ای پیشنهاد می دهید؟

    1. با سلام
      دوست عزیز روی همه کپک ها و آلودگی ها را نمک و یا کاربندازیم بریزید و پس از گذشت مدت زمانی، مورد آلودگی را جمع آوری کنید و از سالن دور کنید.

  8. سلام خسته نباشید مهندس
    من میخام کار پرورش قارچ رو شروع کنم دور ساختمان هم دامداری هست و جای دیگ رو ندارم ک این کار رو شروع کنم آیا میتونم کنترلش کنم؟؟؟

    1. سلام جناب مهندس .ایا از کاربندازیم روی بستر قارچ دکمه ای میشه استفاده کرد؟ بعد از خاکدهی و قبل از رافلینگ ..چون خاکم الوده بود گفتم ببینم اگه میشه. روی بستر هم کاربندازیم بزنم برای اطمینان

      1. سلام
        بله قبل از خاکدهی‌ با کاربندازیم خاک را ضدعفونی کنید و‌بعد روی‌بستر بریزید. در بسته آموزش خاکدهی به طور کامل در اینباره توضیح داده ایم.

  9. باسلام بهترین ضدعفونی کننده سالن و تجهیزات قارچ دکمه‌ای که برای انسان خطری نداشته باشه چیست؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام
      بهترین روش ضدعفونی کوک اوت هست. بعد از آن فرمالیسم، فرمالکس و …. البته با حفظ موارد سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن