مکمل در پرورش قارچ دکمه ای چیست؟

افزودن مکمل به معنی افزودن موادی با پروتئین بالا به کمپوست می باشد و هدف از این کار افزایش میزان باردهی محصول است اما میزان این افزایش به دو دلیل، بسیار متغیر است:

  • دلیل اول اینکه کیفیت کمپوست، تاثیر بسیار زیادی بر میزان کارآیی مکمل مورد استفاده دارد.
  • ثانیاً، میزان بخار آمونیاک موجود در کمپوست هم، بر روی اثرات مکمل ها و میزان کارآیی آن ها تاثیر می گذارد.

بنابراین بر خلاف باور اکثر افراد، همیشه وجود مکمل به معنی افزایش تولید نیست بلکه تاثیر آن ها بر میزان باردهی، تحت شرایط محیطی هم قرار دارد.

۱- تاریخچه استفاده از مکمل ها

افزودن مکمل به کمپوست، از سال ۱۹۶۲، با افزودن موادی به بستر که مستقیماً توسط قارچ ها جذب می شد، آغاز گردید اما بررسی دقیق مکمل ها و تأثیراتی که آن ها در بازدهی محصول می گذارند، از اوایل دهه ۱۹۸۰ شروع شد.

مکمل غذایی قارچ دکمه ای

 

۲- انواع مکمل

به طور کلی مکمل ها را براساس نوع مواد تشکیل دهنده آن ها، در دو گروه تقسیم بندی می کنند:

۱-۲- مکمل های گیاهی

این نوع مکمل ها، مبتنی بر وجود آرد لوبیاست و میزان پروتئین موجود در این مواد، ۴۸-۶۰ درصد است.

ماده موثره این مکمل ها، آرد لوبیا است. برای تهیه این مکمل، ابتدا آرد لوبیا را به وسیله گرما یا فرمالین ضدعفونی می کنند و بعد برای تولید مکمل استفاده می شود. علت این ضدعفونی این است که:

– سرعت رها سازی مواد غذایی را کاهش می دهد، که فورمالین در این زمینه اثرگذاری بیشتری دارد، زیرا فرمالین با مواد غذایی پیوند محکم ایجاد کرده و مانع از آزاد سازی سریع آن ها می شود.

– محلول حاصل از مکمل را ضدعفونی می کند.

 

مکمل پرورش قارچ دکمه ای

۲-۲- مکمل های حیوانی

در این مکمل ها، ماده اصلی، وجود پروتئین های حیوانی (کراتین) می باشد. کراتین عمدتاً در پوست حیوانات وجود دارد ولی از پر پرندگان هم برای تهیه مکمل حیوانی استفاده می شود که پودر پر، ۸۰ درصد پروتئین دارد.

مکمل های حیوانی را با گرما ضدعفونی می کنند تا هم عاری از آلودگی شود و هم پروتئین ها به راحتی توسط میسلیوم های قارچ جذب شود. البته با هیدرولیز کردن هم عمل ضدعفونی انجام می شود که این روش باعث می شود که پروتئین ها آسان تر و سریع تر جذب شوند.

 

مکمل پرورش قارچ دکمه ای

۳- زمان افزودن مکمل ها

مکمل ها را می توان در دو زمان به کمپوست اضافه نمود. در مرحله اسپان زنی و دیگری دقیقاً قبل از افزودن خاک پوششی

۱-۳- افزودن مکمل در مرحله اسپان زنی

افزودن مکمل در این زمان این مزیت را دارد که دو کار را در یک زمان انجام می دهیم (افزودن اسپان و افزودن مکمل) اما عیب این روش این است که مکمل ها که به عنوان مواد غیر انتخابی هستند، به کمپوست که انتخابی است، افزوده می شود و این کار احتمال ایجاد یا افزایش کپک را زیاد می کند.

 

اسپان در پرورش دکمه ای

 

۲-۳- افزودن مکمل در زمان افزودن خاک پوششی

با افزودن مکمل در این زمان، بیشترین بازدهی با حداقل ریسک به دست می آید. سایر مزیت های اضافه کردن مکمل در این روش نسبت به روش قبلی عبارتند از:

– این زمان برای ارزیابی شرایط کمپوست زمان خوبی است و این امکان وجود دارد که زمان تلقیح افزایش یابد.

– رشد میسلیوم ها تا حد زیادی از رشد میکروارگانیسم های رقیب و مضر جلوگیری کرده و اثر منفی آن ها را از بین می برد.

 

خاکدهی در پرورش قارچ دکمه ای

 

۴- نکات مهم درباره مکمل ها

– مواد مکمل، خاصیت انتخابی برای میسلیوم قارچ خوراکی ندارند این بدین معنی است که پس از افزودن مکمل ها، عوامل بیماری زا و کپک ها هم می توانند از آن ها استفاده کنند در نتیجه بیماری ها افزایش می یابند.

– اگر مکملی که استفاده می شود، ضدعفونی نشده باشد، میزان عوامل بیماری زا در کمپوست زیاد می شوند.

– در صورت استفاده از مکمل های ضدعفونی شده با فرمالین، میزان عوامل بروز کپک و میزان کپک زدگی افزایش نمی یابد ولی در صورت استفاده از گرما، این احتمال افزایش می یابد. به همین دلیل، روش ضد عفونی با گرما، نسبت به روش ضد عفونی با فرمالین، ضریب موفقیت کمتری دارد.

– تحقیقات نشان داده است که قارچ هایی که بر روی کمپوست حاوی مکمل رشد می کنند، میزان آمینواسید و نیتروژن بیشتری دارند.

 

مکمل پرورش قارچ

 

– بر اساس مطالعات انجام شده، مکمل ها تأثیر معنی داری بر جذب مواد معدنی توسط قارچ ها ندارند.

– میزان آب موجود در کمپوست تحت کشت، تأثیر کمی بر روی اثر و کارآیی مکمل ها دارد.

– غنی بودن کمپوست (که می تواند ناشی از میزان نیتروژن موجود در آن باشد) مهم ترین فاکتوری است که بر میزان اثرگذاری و کارآیی مکمل ها، تأثیر گذار است.

– توجه داشته باشید که میزان افزایش بازدهی ناشی از مکمل ها را نمی توان تنها با میزان افزایش نیتروژن موجود در کمپوست، اندازه گیری و مشخص نمود.

– این نکته بسیار حائز اهمیت است که:

کمپوستی را که نامناسب و مشکل دار تلقیح نموده اید را نمی توان با افزودن مکمل اصلاح کرد بلکه با این کار، کیفیت کمپوست تولید شده را بدتر و خراب تر می کنید.

 

منبع: دیتاقارچ

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫17 نظرها

  1. سلام و سپاس از سایت خوب و مفیدتون.حاجیدهی هستم از گیلان.سوالی داشتم خدمتتون ایا امکان مشاوره و تبادل نظر بطور مستقیم باشما هست؟؟؟ واینکه ایا میشه از این مکمل ها امتحانی استفاده کرد و نتیجه رو دید؟؟و نحوه تهیه این مکمل ها به چه صورت هست؟؟

  2. با سلام اقای مهندس ضمن خسته نباشیدودست مریزاد بنده کمپوست جهت سانهای خودم تولید میکنم ولی این بار داخل بونکرهایم (روزهشتم)کرمهای ریز زیادی مشاهده میشود راه جاره بنظر جنابعالی چیست با تشکر

    1. سلام
      مشخص است دمای بونکرها به دمای لازمه نرسیده و هوادهی داخل بونکرها درست انجام نشده است، معمولاً با رسیدن دمای بونکرها به بالای ۸۰ درجه سانتی گراد، در پایان بونکرها نباید معضلات کرم و آلودگی را داشته باشید. پس دمای بونکرها و هوادهی داخل آنها را به دقت بررسی کنید.
      موفق باشید.

  3. ممنون ازراهنمایتان باعرض شرمندگی یک سوال دیگر هم دارم این کمبوست بعد از بردن سالن برورش یک مقدارسفید نکرده یک مقدار هم که سفید کرده بعداز خاک دهی سفیدی برگشت کرده بنظر جنابعالی مشکل چه چیزهایی می تواند باشدبعد از چندین کمبوست که تا بحال ساختم ونسبتا خوب بوده این کمبوست همه مشکلات را باهم داردلطفا حقیر راراهنمایی کنید

  4. سلام و خسته نباشید .
    سوال داشتم از حضورتون
    آیا میشه یه دارو رو (قرص مثلا) به یک قارچ اضافه کرد؟
    منظورم در هنگام تشکیل میسلیوم و یا کل مراحل رشد قارچ هست.
    به طوری که در هنگام مصرف اون قارچ تاثیرات اون دارو هم درونش باشه.

    1. جناب عرفان سلام
      این کار به صورت یک آزمایش انجام شده ولی نتایج علمی قابل قبولی بدست نیامده است، در محیط های کشت گاهی از مولتی ویتامین ها برای تقویت میسیلیوم استفاده می کنند که البته چندسال پیش انجام می شد و دیگر به طور گسترده استفاده نگردید، مشکل اصلی در این روش، جذب مستقیم همان ماده در قارچ است بدون اینکه تبدیل به ماده دیگری شود؛ در گیاهان این تبدیل انجام می شود و گیاه آن ماده معدنی را تبدیل می کند و بخوبی استفاده می کند ولی در مورد قارچ این تبدیل صورت نمی گیرد. ضمناً ممکن است در مباحث پزشکی در پایان نامه های دانشجویی به صورت پروژه علمی انجام شده باشد که ما اطلاعی از آن نداریم.
      موفق باشید.

  5. سلام.وقت بخیر.آیا میشه از پودر جلبک اسپیرولینا قبل از خاکدهی به عنوان مکمل استفاده کرد یا ممکنه مضر باشه؟

  6. سلام استاد گرامی من قبلا هم تلفنی مزاحم شدم و با کمک آموزش های شما در مرحله اول قارچ خوبی رو برداشت کردم اما در مرحله بعدی با اینکه کلی پین گرفتم و رطوبت رو به ۸۵ رساندم باز کلی پین ها کشته شدند بنابراین حدس زدم شاید ایراد از جنس کومپوست و ضعیف بودن آن باشد برای همین خواستم از مکمل که شما توصیه کردید استفاده کنم خواستم ببینم استفادش در این زمان(حدود دو ماه و نیم از شروع کارم گذشته) مناسب هست یا نه؟و همینطور از کجا میشه تهیه کرد با تشکر

    1. دوست عزیز سلام
      به هیچ عنوان استفاده از مکمل ها را به دلیل هجوم آفات و بیماری‌ها به بستر، توصیه نمیکنیم.

  7. سلام جناب مهندس.
    ببخشید مزاحم شدم البته مربوط به این بخش نیست ولی بازم سوال بنده این بود که چرا در مرحله آمونیاک گیری و بعد از آن که کمپوست خنک و آماده کشت شد چی عامل وجود دارد که مقدار باکتری ترموفیل در کمپوست کم است.
    ممنونم میشم از راهنمای تان

    1. سلام
      میزان ترموفیل در کمپوست به شرط اینکه آمونیاک گیری درست انجام شده باشد به شرایط لازم برای ترموفیل بر میگردد از جمله رطوبت، دما و هوای کمپوست می تواند بر تعداد ترموفیلها تاثیر داشته باشد مثلا اگر رطوبت زیاد، یا هوای داخل کمپوست کم شود می تواند باعث کاهش ترموفیلها شود. همچنین، غیریکنواخت پر کردن تونل ها، باعث کاهش شدید ترموفیلها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن