چگونه سالن پرورش قارچ دکمه ای بسازیم؟

قارچ، در سرتاسر جهان محبوب، سالم، غنی از مواد مغذی محیطی بوده و از همه مهم تر خوشمزه می باشد. با این حال پرورش قارچ دکمه ای نیازمند یک سری تجهیزات و مراکز تولید است.

 از زمان های باستان، در مناطق و آب و هوای خاصی اقدام به تولید و پرورش قارچ دکمه ای می شده است مانند مناطق سنگی که از نظر طبیعی ایده آل باشند، امروزه صنعتی شدن ماشینی موجب شده است تا کشت و فراوری قارچ نیز به صورت صنعتی باشد. در حال حاضر، تولید، فراوری و بازار یابی به سرعت یافته است. با این حال فرایند برداشت هنوز یک فعالیتی است که باید با دست صورت گیرد.

 قارچ می تواند در داخل کمپوست رشد داده شود بسیاری از شرکت ها این کمپوست را از کاه، کود مرغی، اسب، گچ و آب تولید می کنند. کمپوست در تونل های کمپوستی مخصوص تولید می شود. این تونل ها از بتون ساخته اند و در برابر آب غیرقابل نفوذ هستند.

 قارچ ها از طریق هاگ یا اسپور تکثیر می شوند. اسپور ها در درون میسیلیوم جوانه زنی می کنند. سپس هیف های قارچ به سرتاسر کمپوست نفوذ می کند. کمپوست های بارور شده با اسپور قارچی به مراکز تولید قارچ و دستگاه ها برده شده و با مالچ پوشش داده می شوند. باکتری های موجود در محیط رشد به تبدیل شدن میسلیوم به قارچ کمک می کنند.

به شرط مطلوب بودن شرایط آب و هوایی، قارچ های جدید در عرض سه تا پنج هفته رشد می کنند. بعد از یک هفته اسپور ها تمام شده و بایستی جایگزین شوند.

در فرایند آماده سازی کمپوست، چگالی اتمسفری، بخار و تنظیم مواد شیمیایی بایستی به درستی صورت گیرد. هر کمپوست در تونل کشت بایستی شدیداً پوشیده شود.

کانتینرهای “سالا” برای رفع این نیاز ها طراحی شده اند. در عین حال دیواره ها، سقف و کف به خوبی مهندسی شده اند به طوری که به دلیل ساختار مناسب خود کاملاً نفوذ ناپذیر هستند. بتون های تهویه شده یا هوادهی شده از مواد سنگی ساخته شده اند. این بتون ها ضد حریق، ضد آب و ضد رطوبت هستند. با این حال سایر مواد این ویژگی ها را ندارند و با ترک خوردگی، وا دادن یا از هم گسیختکی همراه هستند.

نوسانات دمایی ایجاد تنش ها و استرس هایی می کند که موجب پارگی پوشش ها و چسب ها شده و ظهور ترک ها را با همه اثرات و عواقب مربوطه باعث می شود.  این عواقب شامل وخیم تر شدن وضعیت هوای داخل، از بین رفتن عایق، هجوم حشرات موذی و خوردگی فلز است. در پانل های هبل این مشکلات وجود ندارند. این پانل ها برای ایجاد یک ساختار کلی با چسب به هم متصل می شوند. داخل تونل کامپوست یا سلول کشت، پوشش الاستیک ضد رطوبت کار گذاشته شده است.

نتایج به شرح زیر است:

 یک ساختار پایدار و مقاوم هم به صورت ضد رطوبت و هم ضد هوا عمل می کند. یک مرکز تولید است که به طور موثر مانع از ورود عوامل خارجی شده شده و باعث حصول اطمینان از شرایط کشت بهینه می شود.  این ساختار ترکیبی از بتون  متخلخل و پوشش است که در برابر نوسانات دمایی و تغییرات در توازن آب مقاومت می کند. این ساختاری است که به لطف خواصل عایق حرارتی هبل، امکان کاهش مصرف انرژی را تا حد زیادی  فراهم می کند. در عین حال مقاومت عالی در برابر آتش سوزی دارد.

ورقه های مقاوم به آتش سوزی که در بالا گفته شد درجه یک بوده و مواد ساخته شده از آن قابل بازیافت و پایدار است؛ و چون تولید آن ها نیازمند انرژی کمی است، اثر نامطلوبی بر محیط و انرژی ندارند از این روی کیفیت بالا، سرمایه گزاری پایین و زمان ساخت کم و نتایچ پایدار موجب شده تا بتون های اسفنجی به یک تکنیک پایدار تبدیل شوند و هر دوی قارچ و سلول های نگه داری کاملاً سالم باشند.

 

 

 

مدت زمان: ۴ دقیقه و ۴۱ ثانیه

حجم فایل: MB ۴۲

فرمت: mp4

دانلود ویدئو

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫10 نظرها

    1. سلام مهندس
      من داخل حیاط خونمون یه سوله ۵۰ متری دارم که جلوش یه مغازه ۱۲ متری هست کف و دیوار مغازه سرامیکه ولی کف و دیوار سوله سیمان هست میخواستم ببینم میشه اینجا کار کرد یا نه

  1. سلام مهندس ..برای شروع ب تولید قارچ از صفر تا صد یعنی ساختن سوله تا مرحله برداشت نیاز ب چقدر سرمایه می باشد ؟ و ایا وام کار افرینی تا سقف چقدر پرداخت میشود؟ و برای شروع ب کار متراژ مورد نظر برای ساخت سوله باید چقدر باشد؟ ممنونم اگه راهنمایی کنید

    1. دوست عزیز سلام
      بستگی به کار شما دارد اینکه صنعتی باشد و یا خانگی … متراژ سالن ها چقدر باشد …. چند سالن باشد … در صورتی که کار شما صنعتی باشد نیاز به نوشتن و طرح و برآورد هزینه ها و … می باشد. می توان شروع یک کار صنعتی را با میزان سرمایه موجودی شما، تطبیق داد و طرح لازمه را نوشت.
      موفق باشید.

  2. سلام مهندس، ما در منطقه ورامین پارکینگی داریم بزرگ و میخواهیم در قسمتی از آن پرورش قارچ بزنیم ولی هیچی از امور تولید نمیدانیم اما بنده تعریف از خود نباشد شنونده خوبی هستم و یادگیر، ۱- چگونه باید آموزش ببینم؟ ۲- برای راه اندازی محل پرورش حداقل چقدر سرمایه نیاز است؟ شما روی فضایی حدود ۱۰۰ متر مربع محاسبه نمایید، ۳- برای تا رسیدن به برداشت کلا چقدر سرمایه نیاز است؟ ۴- چقدر زمان نیاز است تا به برداشت برسیم و آیا با سرمایه لازم سود دهی آن توجیه اقتصادی دارد؟ سپاسگزار میشوم راهنمایی نمایید

    1. دوست عزیز سلام
      جهت آموزش می توانید از بسته اموزش جامع پرورش قارچ دکمه ای در قسمت محصولات سایت استفاده کنید …میزان سرمایه موردنیاز شما، بسته به ابعاد سالن و تعداد سالن ها متفاوت هست…مدت زمان تا رسیدن به برداشت، حدود ۷ الی ۸ هفته است. پرورش قارچ دکمه ای با توجه به روند مصرف زیاد آن، توجیه افتصادی دارد.
      موفق باشید.

    2. سلام دوست عزیز من خودم تولید کننده قارچ هستم در سطح سه تا سالن ده تنی پرورش قارچ کارساده ایست ولی درعین حال حساس ممکنه با یک ابیاری بی موقع تمام زحماتت هدر بشه گذشته از اون جوری نیست که با مطالعه چند تاکتاب ادم بتونه پرورش قارچ بزنه من خودم تمام کتاب های همین سایت خریداری کردم کمک زیادی بهم شده ولی کار عملی چیزه دیگه است شما به نظر من اگه میخای پرورش قارچ بزنی در حد یک سالن پنج تنی کمپوست بریز درکنارش از یک مشاور باتجربه کمک بگیر تا هم پیچ وخم کار دستت بیاد وهم کار یاد بگیری چون قارچ یک کار فوق العاده حساس میباشد ولی اسان امیدوارم تجربه ام به دردت بخوره

  3. باسلام وقت بخیر.جناب مهندس من یک خانم خانه دار هستم و ب یک منبع درامدی نیازدارم برای همین مطالب زیادی رو توی سایت های ختلف خوندم و نوشتم تا با سایت شما آشنا شدم و کلیپ هاتون رودیدم
    مدتی هست ک ب کارکشت قارچ دکمه ای علاقه مند شدم اما هیچ تجربه ای ندارم و تازمانی ک خودم عملی انجام ندم اصلا متوجه هیچی نمیشم از طرفی فضای زیادی برای انجامش ندارم درحدسه چهارتاسبد میوه هست ک بتونم برای شروع و ازمون خطا انجام بدم…و بعد بتونم بایک وام کارافرینی برای بیست مترالی چهل مترفضا اجاره کنم و کارمو شروع کنم اما درحال حاضر شرایطشو ندارم….برای پنج تا سبد میوه چقدر کمپوست و اسپان لازمه؟؟ و اینکه کمپوست مرغوب و اسپان هار مرغوب برای کشت رو از کجا میتونم تهیه کنم ک باربده و نتیجه بخش باشه؟؟؟
    روی سبد هارو پلاستیک باید بکشم و چطورباید سبد هارو پرکنم و اسپان هارو توش بکارم؟؟؟
    آیا کناربخاری میتونم سبد هارو بچینم بعد با دستگاه بخورسرد بعنوان سرمایش استفاده کنم؟؟؟
    لطفاً راهنماییم کنید.ممنون از وقتی ک میگذارید
    من نیاز ب مشاوره قبل از شروع دارم چگونه تماس بگیرم ؟

    1. سلام
      برای روش کار، شما باید آموزش ببینید و حتما باید بسته آموزشی قارچ دکمه ای را از قسمت “محصولات سایت” تهیه کنید …
      پرورش قارچ در این مقداری که مدنظر شماست، خطای بالایی دارد و با این مقدار، شما با خیلی از موارد همچون شرایط محیطی لازم، گردش هوا و … را نمیتوانید به درستی ایجاد کنید … پس بهتر است حتی برای آموزش حداقل از یک مکان ۳۰ تا ۴۰ متری شروع کنید.
      برای رزرو مشاوره تلفنی میتوانید با شماره ۰۹۱۳۶۷۵۵۸۸۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن