نقش دما در پرورش قارچ دکمه ای

دما در پرورش قارچ دکمه ای 

اهمیت دما 

تولیدکنندگان حرفه‌ای پرورش قارچ معتقد هستند که دما مهم‌ترین عامل در پرورش قارچ دکمه‌ای است. درجه حرارت مطلوب برای رشد قارچ دکمه‌ای ۲۳-۲۵ درجه سانتی گراد است، دماهای کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد منجر به کاهش رشد میسیلیوم ها و دماهای بیشتر از ۳۰ درجه سانتی گراد منجر به مرگ میسیلیوم ها می شود.

دما  بر درصد برداشت محصول، کیفیت محصول، شیوع و انتقال برخی از بیماری‌ها و یا حتی ناهنجاری‌های قارچی موثر است. در یک قاعده کلی هر ۱ درجه سانتی گراد تغییر درجه حرارت حدود ۲% کم باری ایجاد خواهد شد.

نقش دما در مراحل پرورش قارچ دکمه ای

مرحله ورود کمپوست و بسترسازی

در این مرحله دمای کمپوست ۲۵ درجه سانتی گراد و دمای محیط کشت ۲۲-۲۳ درجه سانتی گراد باشد.

ریسه دوانی در کمپوست 

بهترین دما برای ریسه دوانی در کمپوست ۲۵-۲۶ درجه سانتی گراد است و دمای اپتیمم ۲۵ درجه است.اگر دمای کمپوست، کمتر از این میزان بود در فصل زمستان توسط بخار گرم یا کویل ­های گرمایی بسته به رطوبت سالن، دما را افزایش دهید.

توجه کنید دماهای بیشتر از ۲۷ درجه سانتی گراد منجر به مشاهده کپک سبز در این مرحله یا حتی در مراحل بعد می شود. با شروع فعالیت کمپوست، دما ناگهانی افزایش می‌یابد و دمای ۳۰ درجه سانتی گراد می‌تواند مرگ میسلیوم ها را ایجاد کند. بنابراین بهتر است در مرحله اسپان ران، منتظر فعالیت میسلیوم ها و کمپوست باشیم تا دما خودبه‌خودی افزایش یابد.

رشد میسیلیوم در خاک پوششی

پس از ریسه دوانی در کمپوست، افزودن خاک پوششی به کمپوست جهت رشد ریسه در خاک پوششی و تامین رطوبت مورد نیاز آن انجام می‌گیرد. بهترین دما در این مرحله، در محدوده ۲۵-۲۴ سانتی گراد حفظ گردد.

اگر برای کاهش دادن دما در این مرحله از هوای تازه به میزان زیاد استفاده کنید به علت ورود Co2 به سالن ممکن است پین هدها ظاهر شوند پس بهتر است از دستگاه‌های سردکننده هوا برای کاهش دما در این مرحله استفاده کنید تا غلظت Co2 همچنان بالا بماند.

هوادهی 

هوادهی از طریق کاهش دما اعمال می‌شود. در این مرحله دمای محیط را به‌تدریج یا ناگهانی به ۱۶-۱۸ درجه سانتی گراد می‌رسانند و دمای کمپوست را به ۱۹-۲۰ درجه سانتی گراد کاهش می‌دهند (دمای کمپوست نباید از ۲۰ درجه بیشتر و از ۱۶-۱۷ درجه کمتر شود.

فلش اول 

بهترین دما برای تشکیل اندام بارده قارچ ۱۹ درجه سانتی گراد در کمپوست و دمای ۱۸ درجه سانتی گراد برای هوا می‌باشد. اگر این تفاوت دمای کمپوست و محیط در حدود ۱/۵-۲ درجه سانتی گراد حفظ شود تشکیل شدن میوه‌ها بهتر انجام می‌گیرد، زیرا موجب تحریک تبخیر می‌شود و تبخیر هم باعث صعود موادغذایی به سطح بستر شده و درنهایت منجر به رشد و نمو قارچ می‌شود.

گاهی ممکن است پس از شوک دهی، میزان دمای کمپوست بیش‌ازحد پایین بیاید که برای جلوگیری از ایجاد این وضعیت باید دمای هوا را افزایش داده و میزان جریان هوا کم شود.

با رشد و نمو قارچ‌ها و تا شروع فلش اول دمای کمپوست افزایش می‌یابد زیرا به دلیل افزایش فعالیت‌های متابولیک در داخل کمپوست، دمای کمپوست افزایش می‌یابد و این افزایش دما سبب تحریک رشد و نمو قارچ­ها می‌شود ولی دمای هوا همچنان ثابت می‌ماند.قارچ‌ها این گرمای تولیدشده را از طریق تبخیر دفع می­ کنند، وقتی‌که دمای کمپوست افزایش می‌یابد بهترین زمان برای آبیاری می‌باشد.

فلش دوم 

در انتهای فلش اول دمای کمپوست افزایش می‌یابد ولی باید سعی شود اختلاف دمای کمپوست و هوا ثابت بماند تا فعالیت کمپوست بهتر صورت گیرد. اگر دمای هوا و دمای کمپوست بین فلش اول و فلش دوم بالا باشد قارچ‌ها سریع رشد می‌کنند ولی کیفیت پایینی خواهند داشت زیرادمای بالا موجب رشد سریع قارچ‌ها، سفت شدن قارچ‌ها، سبک شدن و سریع پشت‌باز شدن آن‌ها می­ گردد.

پس از فلش اول دمای هوا در محدوده‌ی ۱۷-۱۸ درجه سانتی گراد می‌باشد که این باعث کاهش دمای کمپوست و فعالیت کمپوست می‌شود. پس در انتهای فلش اول دمای هوا را موقتی افزایش دهید. از آنجایی‌که تفاوت دمای هوا و کمپوست زیاد است، رشد قارچ‌ها در فلش دوم آسان‌تر از فلش اول انجام می‌گیرد.

فلش سوم 

برای اینکه فعالیت کمپوست ادامه داشته باشد باید اختلاف دما بین کمپوست و هوا وجود داشته باشد. برای ایجاد و حفظ این اختلاف دما لازم است، دمای هوا را موقتی افزایش دهیم تا دمای کمپوست به ۲۲-۲۳ درجه سانتی گراد برسد و مجدداً افزایش دما را قطع کنیم تا دمای کمپوست به ۲۰ درجه سانتی گراد برسد.

نقش دما در مراحل پس از برداشت قارچ 

بلافاصله پس از برداشت، عملیات سرد کردن قارچ‌ها صورت می­گیرد و تأخیر در انجام آن منجر به افزایش فساد در قارچ‌های برداشت‌شده می‌شود به این روش پیش ­سرمادهی می­ گویند. در پیش سرمادهی دمای محصول را به مدت ۵ ساعت به ۲-۴ درجه سانتی گراد می‌رسانند. در این روش، قارچ‌هایی که برای صادرات یا انتقال به مناطق دورتر مدنظر هستند سالم و باکیفیت حفظ می‌شوند.

نقش دما در ضدعفونی کردن سالن های پرورش

فرایند کوکات cook out یعنی با بخارآب دمای سالن در ۷۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۰ ساعت حفظ شود. این روش از روش‌های مناسب برای پاک‌سازی آلودگی‌ها در خلل و فرج دیوارها، قفسه‌ها و سالن‌های کشت است که تاثیر شگرفی در کاهش و توقف شیوع بیماری‌ها و آفات دارد.

نقش دما در پاستوریزه کردن خاک پوششی

دما در پاستوریزه کردن خاک نقش مهمی دارد، چه بسا با تغییر اندک دما، میکروارگانیسم های مفید هم از بین خواهند رفت. پاستوریزه کردن خاک با بخار ۵۹-۶۲ درجه سانتی گراد (تدریجی) به مدت ۸ ساعت انجام می شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫47 نظرها

  1. سلام من می خوام داخل ی اتاق کوچیک قارچ پرورش بدم و کمپوستشو خودم اماده کردم الان چند روز گذشته بدون این که بذر قارچو ب کمپوست اضافه کنم داخلش داره قارچی می شه باید چیکار کنم

    1. چه قارچی و شما کمپوست چه قارچی را تولید کردید بعیید به نظر می رسه که بتوانید کمپوست قارچ دکمه ای را تولید کرده باشید کمی بیشتر توضیح دهید تا راهنمایی تان کنیم

  2. پاستوریزاسیون خاک پوششی حتما باید توسط سالندار انجام بشه ؟؟
    یا درصورتی که خاک آلوده نیست لزومی به پاستوریزه کردن نداریم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      در دوره اموزش اصول خاکدهی صحیح (اسرار پروش قارچ ۱) درباره نحوه پاستوریزه کردن و نحوه آماده کردن خاک پوششی و نکات مهمی که قبل از خاکدهی باید رعایت کنیم و مواردی که بعد از خاکدهی باید کنترل کنیم به صورت تئوری و عملی توضیح داده شده است .
      ولی ذکر این نکته لازم است که معمولا شما وقتی خاک را تهیه می کنید فرض برا این است که تاولید کننده خاک موارد مربوط به پاستوریزه را انجام داده باشد مگر اینکه شما خاک را به صورت خام خریداری کنید که معمولا در این موارد به صورت فله (و نه کیسه) عرضه می شود و باید شما خاک های مختلف با خواص مختلف را تهیه و با نسبت مشخص مخلوط با سنگ گچ کنید و در نهایت پاستوریزه کنید و استفاده کنید
      درضمن سعی کنید خاک خریداری شده یا تولید شده توسط خودتان را زود مصرف کنید چون همان طور که دربسته آموزشی گفته شده این خاک پاستوریزه شده است و نه استریل
      به نظر مشا چرا خاک پوششی را نباید استریل کرد؟

  3. سلام خسته نباشید من یه سالن ۷تنی دارم که امروز که روز ۱۴ ام بوده تخته کوبی کردم و دمای محیطم ۱۸٫۵ تا ۱۹ درجه هستش ولی بعد از تخته کوبی دمای کمپوستم به ۲۹تا۳۰ درجه رسیده که دمای بالاییست نمیدونم چرا اینقدر بین دمای محیط و کمپوستم اختلاف وجود داره لطفا راهنماییم کنید چطور دمای کمپوستم را پایین بیارم ؟به نظر شما دمای محیطم را بازم بیارم پایین؟ در ضمن بذر کمکی را کی باید اضافه کنم

    1. اقا مهیار عزیز سلام
      شما اختلاف درجه لازم بین هوا و کمپوست را دارید و احتمالا تخته کوبی با فشار انجام داده اید یا رطوبت کمپوست بالابوده و در این شرایط نباید میزان تخته کوبی زیاد باشد در دوره اصول خاکدهی صحیح یکی از نکاتی که ان را به صورت کامل توضیح داده ایم این است که دمای کمپوست باید قبل از خاکدهی را کاهش دهید چون بعد از خاکدهی خاک پوششی مثل یک لایه عایق عمل می کند و اجازه کاهش دما را نمی دهد ضمن اینکه این دما باعث ازبین رفتن ریسه ها می شود می تواند باعث بروز الودگی هم شود البته چون کمپوست سفید شده است نسبت به روز های اول احتمال کمتری دارد ولی به هر حال باید دما را کاهش دهید شما باید اگر دما قبل از تخته کوبی بالا بود میزان شنگ شدن کمپوست را افزایش می دادید و اجازه می دادید که کمی از گرمای کمپوست تخلیه شود یعنی حداقل دو سوم کمپوست را شنگ و پوش می کردید و بعد کاهش دما تخته کوبی می کردید.
      با این وجود روی بستر را روزنامه بکشید و سطح روزنامه ها را مرطوب نگه دارید چون تهویه از روزنامه مرطوب بهتر از پلاستیک انجام می شود.
      در مورد نحوه خاکدهی و نحوه ابیاری و سمومی که در ابیاری مصرف می شود حدود سه ساعت اموزش تئوری به همراه فیلم عملی در سایت منتشر شده که پیشنهاد می کنم ان را ببینید نتایج خوبی خواهید گرفت اگر طبق دستورالعمل این اموزش ها پیش بروید.

      اصول خاکدهی صحیح در پرورش قارچ دکمه ای

      آموزش عملی و تئوری ابیاری در سالن پرورش قارچ دکمه ای

  4. سلام مهندس سوالی داشتم که اگر امکان دارد جواب بدین زمانی که خاک رو با کاربندازیم ضد عفونی می کنیم گفته شده یک گرم به ازای هر لیتر آب می باشد اگر فرض این نسبت ۱۰ گرم به ازای هر لیتر آب به خاک داده شود چه تاثیری روی خاک می گذارد و آیا امکان دارد بعد شکدهی خاک پین دهی خیلی کم داشته باشد

  5. جناب مهندس سلام
    بند قصد دارم یه سالن با ظرفیت کم در قشم راه اندازی کنم ، هیچگونه اطلاعاتی هم ندارم مگر مطالعه در صفحات مختلف وب. ممنون میشم راهنمایی کنید .

  6. باسلام و عرض ادب ، جناب مهندس میخواستم ازتون بابت آموزش صحیح شما و در اختیار گذاشتن تجربه اییکه میدونم بابتش کلی هزینه و وقت صرف کردید ، تشکر و قدر دانی کنم و من هیچگونه تجربه ایی در خصوص تولید قارچ ندارم و فقط چند ماه در خصوص تولید قارچ و بازار مصرفی تحقیق کردم و طی چند روز آینده قراره یک سالن ۳۰ تنی با کلیه تجهیزات لازمه را اجاره و راه اندازی کنم و تا کنون از هیچ سایت یا شخصی نتونستم انقدر واضح و مفید بهره مند بشم و ممنون میشم در صورت امکان بفرمایید کمپوست و خاک با کیفیت را از کجا میتوانم تهیه کنم ؟ محل سالن در استان قزوین میباشد و قصد دارم بعد از چند کشت خودم کمپوست مورد نیاز را تولید کنم.

    1. جناب مرادی عزیزسلام
      ممنون از لطف شما انرژی زیادی گرفتم.

      برای خرید کمپوست پیشنهاد می کنم این مقاله را بخوانید
      بهترین تولید کنندگان کمپوست قارچ دکمه ای در ایران

      به نظر من چون شما در استان قزوین فعالیت می کنید می توانید از کمپوست جوانه استفاده کنید.
      یک توصیه دوستانه هم اینکه به هیچ عنوان خودتان را درگیر تولید کمپوست در حد کم و سنتی نکنید حداقل ظرفیت از ۲۰ هزار تن در سال توجیه اقتصادی دارد.
      خواهش می کنم توصیه ما را جدی بگیرید.

  7. سلام جناب مهندس الماسی عزیز من بسیار به این کار علاقه مند هستم مصرف قارچ ما هم بسیار بالاست برای همین تصمیم گرفتم قارچ مصرفی خودمون رو شخصا تهیه کنیم.. اما داخل آپارتمان زندگی میکنیم. با این حال میتونم اتاقی رو براش اختصاص بدم میخواستم بپرسم این کار امکان پذیر هست یا خیر حتما باید پرورش در سالن مخصوص صورت بگیره‌

    1. با سلام سر کار خانم

      تولید قارچ در هر فضایی نیاز به شرایط محیطی دارد که باید فراهم شود که برای قارچ دکمه ای شامل تامین دما از ۱۶ تا ۱۶ درجه سانتیکراد و رطوبت بین ۸۵ تا ۹۵ …است که در صورتی که بتوانید ایت شرایط را فراهم کنید می توانید آن را تولید کنید

  8. درود بر شما
    استاد عزیز
    من میخوام توی روستا با فاصله ۱۵۰ کیلومتری به اهواز پرورش قارچ صنعتی احداث کنم البته با وام کشاورزی
    آیا صرفه اقتصادی خوبی داره که بعد بتونم از پس اقساط سنگین بر بیام
    حداقل ظرفیت ۵۰ تن
    یا پیشنهاد شما کمتره برای شروع؟
    برای سالن های ده تن کولر گازی چند هزار جوابگو هست یا هواساز سرمایشی بهتره؟

    1. میلاد سبز عزیز سلام
      پیشنهاد می کنیم که اگر قصد راه اندازی سالن پرورش صنعتی را داشته باشید حداقل ۴ سالن پرورش طراحی کنید.
      اگر میخاهید در حجم کمتر کار کنید می توانید سالن خانگی با تک سالنی راه اندازی کنید.
      در مورد سود پرورش قارچ توجه شما را به این دو نکته جلب می کنم
      ۱) میزان برداشت قارچ از از هر صد کیلو کمپوست که به آن درصد عملکرد گفته می شود.
      ۲) قیمت متوسط فروش قارچ
      این دو عامل به شما بستگی دارد یعنی از یک کمپوست خاص ممکن است شما بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برداشت داشته باشید و باز در مورد قیمت هم همین گونه قرار است که بزودی یک فایل کامل تر در این باره روی سایت قرار بگیرد

      موفق باشید.

        1. سلام
          دلایل زیادی ممکن است داشته باشد از جمله مهمترین دلایل ضعیف شدن کمپوست، کمبود رطوبت، نبود شرایط محیطی لازم و ‌… می باشد.

  9. سلام و خسته نباشید عرض میکنم. من در زیر زمین خونمون با ۶ تا کمپوست در قسمتی به نسبت عایق با پلاستیک و فاقد در و پنجره ای که بیرون باز شود شروع به پرورش قارچ دکمه ای کرده ام.مشکل اینجاست که ۲ روز هست دمای کمپوست ورودی من ۳۰ درجه است و هر کاری میکنم دمای مغز کمپوستم پایین نمیاد.از پنکه استفاده کردم از هوای زیر زمین وارد قسمت عایق بندیم کردم ولی دما باز روی ۳۰ است .چکار کنم دما را پایین بیارم با توجه به امکانات کم؟ ممنونم از راهنماییهاتون پیشاپیش

    1. سرکار ندا خانم گرامی

      سلام برای کاهش دما باید حتما دمای هوا سالن کاهش یابد شما باد حتما بین دمای کمپوست و دما اختلاف داشته باشید و هر چه این اختلاف بیشتر باشد زودتر دما ی کمپوست کاهش پیدا می کند .
      بهر شکل ممکن دمای کمپوست را کاهش دهید یو با ابیاری روی پوشش روزنامه سریعتر به این هدف میرسید البته اگر پوشش پلاستیک روی بلوک را بازکرده باشید و روی بستر زوزنامه پهن کرده باشید.

  10. با يلام خدمت استاد:
    من دارم در حومه تبريز سالن راه اندازي ميكنم با تمام امكانات اما كسيرو ندارم تو اين امر كمكم كن يا دستمزدي بگيره ايا كسيرو ميتونيد معرفي كنيد ممنون ميشم.

      1. سلام وقت بخیر هزینه مشاوره رو لطف میکنین؟
        من یه کارگاه کوچیک تومنزل راه اندازی کردم کلاس پرورش قارچو رفتم دوماه هم دوره عملی شو رفتم ولی میخام تحت نظر یه مشاور پیش برم میشه کمکم کنین

        1. سلام
          برای رزرو مشاوره تلفنی با شماره های سایت تماس بگیرید. همچنین بسته آموزشی صفر تا صد پرورش قارچ دکمه ای زیر را به شما پیشنهاد می دهیم که تمامی نکات و تجربیات عملی را در قالب ویدئو گردآوری کرده ایم:
          دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

  11. سلام اقای الماسی
    تو فصل زمستان برای متعادل کردن هوای سالن باید چیکارکنم؟؟
    طبقه بالا (۳) دمای کمپوست رو ۲۷ درجس طبقه پایینی رو ۱۶٫۱۷ درجه میچرخه و کلی اختلاف دما داره.
    بنده از بخاری برای گرم کردن استفاده میکنم البته اسپلیت هم هست ک زیاد تاثیره نداره….
    این اختلاف دما رو چطور کنترل کنم؟؟

    1. سلام
      معمولاً برای کم کردن اختلاف دما در سالن های پرورش قارچ همانطور که در بسته آموزشی گفته ایم، ایجاد گردش هوا هست که با ایجاد گردش هوا در سالن می تونید این اختلاف دمارو کم کنید، در داخل بسته آموزشی جامع پرورش قارچ دکمه ای به طور مفصل درباره این موضوع و این مشکل در سالن های پرورش قارچ صحبت کرده ایم.

  12. باسلام وادب جناب مهندس در کمپوست سازی روز قبل از اینکه کمپوست را به سالن پاستوریزه بفرستیم بمدت ۲۴ساعت ان رادرهوای اراد قرار میدهیم در این رمان دمای کمپوست جقدر بایدباشد باتشکر مهدی

    1. سلام استاد عزیز ببخشید من قارچ صدفی گذاشتم آویزان کردم درسالن ام دمای محیطم۲۶یا۲۷درجه هست من دمای کمپوستم رو هم باید اندازه بگیرم؟؟؟؟
      سه روزه کاشتم الان حالت سنجاقی شکل دارن ومن رطوبتم ۷۰درصد نهایت بالا میبرم الان سماور گازی گذاشتم داخل سالن مشکلی پیش نمیاد؟لطفا ممکن بود راهنمایی بفرمایید. متشکرم

      1. دوست عزیز سلام
        به صورت تجربی و عملی قارچ صدفی کار نمی کنیم ولی در مورد اندازه گیری دما، همیشه باید هم دمای محیط و هم دمای کمپوست اندازه گیری شود، مخصوصاً دمای کمپوست که بسیار مهم است. وجود سیستم گرمایشی گازی، باعث خشک شدن بسترها و کاهش رطوبت محیط خواهد شد.
        موفق باشید.

  13. با درود
    اينجانب مقيم اتريش هستم. با تحقيقاتى كه انجام داده ام توليو قارچ در اتريش مناسب اَست. بنده آمادگى دارمُ با جنابعالى در كشور اتريش جهت توليد قارچ دگمه اى در حرمه وين مشاركت كنم.
    با تشكر. محمدرضا سلطانى

    1. با سلام
      دوست عزیز ما در ایران تولید کننده هستیم و قصد مشارکت در کشورهای دیگر و یا در اتریش را نداریم، در صورتی که نیاز به آموزش داشتید می توانید بسته آموزشی صفر تا صد پرورش قارچ دکمه ای را تهیه کنید؛ توصیه می کنم قبل از هر اقدامی از بازار قارچ دکمه ای در کشور موردنظرتان و همچنین در دسترس بودن کمپوست، مطمئن شوید و سپس اقدام نمایید.
      موفق باشید.

  14. سلام و عرض ادب
    بسیار عالی بود
    من دانشجوی ارشد گیاهان دارویی هستم و پروژه من و تیمم روی پرورش قارچ دکمه ای می باشد نکات استریل سالن قارچ و دیگر موارد کاربردی که توضیح دادید بسیار عالی بود .
    پرورش قارچ دکمه ای چند ماه طول میکشه ؟ در مورد داشتن یک سالن تجهیز شده برای پرورش قارچ راهنمایی بفرمایید اگر امکان داره در ایمیل هم راهنمایی بفرمایید لازم شد من عکس سالن قارچی که قراره درش قارچ بکلریم را برای شما بفرستم و کمی ها و کاستی های آن را بفرمایید متشکرم 🙏🙏

    1. خانم راضیه سلام
      دوره پرورش قارچ دکمه ای حدود دوماه است.
      می توانید از طریق شماره های واتس اپ یا تلگرام سایت، سوالات خودتون را بپرسید.
      موفق باشید.

  15. با سلام و خسته نباشید
    به نظر شما پایین بودن دمای کمپوست از دمای محیط چه علتی می تونه داشته باشه؟
    من دارم رافلینگ می کنم تا روز قبل دما ۲ درجه از دمای محیط بیشتر بود اما امروز برعکس شده و دمای کمپوست ۲ درجه از دمای محیط کمتر شده.
    با تشکر..

    1. سلام
      دما را از تمامی قسمت های کمپوست بگیرید، دمای کمپوست ملاک است نه دمای هوا. چیزی که مهم است این است که دمای کمپوست را از چندجای مختلف بگیرید.
      دمای کمپوست نشان از فعالیت کمپوست و ریسه ها هست. شما دمای کمپوست را متناسب با هر مرحله، روی دمای همان مرحله کنترل کنید.
      موفق باشید.

  16. سلام مهندس
    دمای کمپوست تو سالن من بعد از خاکدهی که هیتر رو روشن کردم به علت بروز خطا و اینکه دما رو درست نشون نداده و فرمان به تابلو درست صادر نشده حدوده ۸ درجه بالا محاسبه شده و احتمالا به مدت ۳ روز دما تا ۳۶ درجه رفته
    به محض اینکه متوجه شدم اقدام کردم به سرد کردن سالن.
    لطفا بیشتر کمکم کتید تا نتیحه مناسبتری بگیرم ممنون

    1. سلام
      بهترین کار این است که دما را پایین بیاورید و کنترل بیشتری بر دما و رطوبت داشته باشید. همچنین هر روز میزان سفید شدن در خاک را هم بررسی کنید.

  17. سلام
    وقت بخیر
    روز سوم ورود به سالن است. دمای محیط ۲۳ درجه سانتیگراد است. و دمای کمپوست بین ۲۲ تا ۲۳ است. رطوبت سالن هم ۴٠ درصد. چجوری دمای کمپوست رو افزایش بدم؟

  18. درود برشما استاد عزیز ما تخته کوبی رو انجام دادیم ولی ذمای محیط۲۹ درجه است و ما با کولر آبی خنک سازی میکنیم ولی متاسفانه دمای محیط از ۲۹ پایین تر نمیاد برای خنک کردن محیط چه کاری میتونیم بکنیم

  19. سلام مهندس، وقتون بخیر، سالون من کوچیکه و فقط با کولر آبی رو در امکانم هست، در مرحله هوادهی دمای هوا رو نمیتونم با کولر آبی به ۱۶ درجه برسونم، و معمولن تا ۲۲ درجه پایین میاد، دمای هوادهی تا ۲۲ درجه باشه مشکلی جدی پیش میاره لطفن راهنماییم کنین؟ و هم اینکه اگر مقاله چگونه سالن پرورش قارچ رو خنک کنیم رو برا منم ارسال کنید ممنونم میشم.

    1. سلام
      دوست عزیز پایین امدن دما برای شوک دهی تا ۱۸ و ۱۷ درجه لازم است وگرنه وارد فاز زایشی نمیشوید.
      با عرض پوزش امکان ارسال مقاله های سایت وجود ندارد … شما می توانید در هر زمانی از طریق خود سایت از مقاله استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن