استروما در پرورش قارچ چه نوع بیماری است؟

استروما در پرورش قارچ دکمه ای

استروما از بیماری هایی است که در سالن پرورش قارچ با آن مواجه هستیم. بیماری های پرورش قارچ به چند دسته تقسیم می شوند یکی از این دسته ها، بیماری های فیزیولوژیک است. هر گاه منشأ و عامل بیماری، موجود زنده نباشد، اصطلاحاً به آن بیماری، فیزیولوژیک می گویند که استروما هم جز آن محسوب می شوند.

محمدرضا الماسی-استروما

استروما به عارضه ای گفته می شود که تجمع ریسه ها را روی سطح کمپوست یا روی سطح خاک پوششی می بینیم این عارضه باعث می شود یک لایه نمدی مانند یا پنبه ای روی سطح بستر بوجود بیاید و در نهایت بعد از چند روز و تماس ریسه ها با هوا لایه پنبه ای به لایه نمدی تبدیل می شود و بعد از آن تغییر رنگ می یابد و به رنگ قهوه ای درمی آید.

بعد از گذشت چند روز لایه نمدی شکل شده، قهوه ای و چسبنده می شود و بدلیل اینکه یک ماده غذایی است محل مناسبی برای رشد پارازیت ها از جمله تریکودرما می شوند. بنابراین باید به این بیماری توجه نمود.

علل ایجاد و شیوع استروما

  • مربوط به کیفیت بذر

 دژنره شدن بذر یا کهنه شدن بذر است که بیشتر به شرکت های کمپوست سازی بر می گردد که باید هر چند وقت یکبار بر اساس یک برنامه ریزی همان شرکت، بذر و پایه مادری را تغییر دهند و بذر جدید استفاده نمایند.

  • غلظت بالای co2

غلظت بالای دی اکسید کربن علت دیگر می باشد که گردش هوای نامناسب، استفاده از پوشش های روی بستر باعث ایجاد آن می شوند و با تهویه مناسب و بجای استفاده از پلاستیک از کاغذ برای پوشش بستر استفاده نمود، می توان از آن جلوگیری نمود.

  • نایکنواختی رطوبت و تنش های حرارتی

نایکنواختی رطوبت و تنش های حرارتی هم از عومل تشدید این بیماری محسوب می شود.

 

 

مدت زمان: ۴ دقیقه 

حجم فایل: MB ۱۱

فرمت: mp4

 

دانلود ویدئو

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫9 نظرها

  1. سلام در یک کمپوست من به اندازه کف دستم استروما رشد کرده چجوری میتونم از دستش خلاص شم ایا با کندن و برداشتن و انداختنش به بیرون از سالن حل میشه؟؟

    1. اقای میر قاسمی عزیز سلام
      نگران نباشید این میزان به کمپوست شما آسیب نمی زند شما با نوک انگشتان خود می توانید آن را خراش دهید و سعی کنید از پوشش روزنامه به جای پلاستیک استفاده کنید. وبه ناکت گفته شده در ویدئو توجه کنید.

      1. سلام استاد ببخشید یک سالن من از روز ۷،۸روی کمپوستا روش استروما هایی به قطر ۲سانت گرفته بود الآنم که خاک دادیم سطح بستر پر شده یعنی بجای ریسه استروما کل بستر رو گرفته فکر کنم بذر کهنه استفاده شده بنظر شما باید چیکار کرد اگه استروما رو دست زد تشدید میشه یا نه

        1. دوست عزیز سلام
          عمده دلیل استروما، دژنره شدن بذر و با بالا بودن میزان دی اکسیدکربن در بستر می باشد….
          استروما مشکلی پیش نمیاره …
          از پوشش پلاستیک استفاده نکنید و رطوبت خاک را زیاد نگیرید و با دست هم استروماها را خراش دهید، مشکلی ایجاد نمی شود.

  2. با سلام
    سوال من از شما این است که ایا دژنره شدن بذر را میتوان به به تغییر ژنتیکی در ریسه منظور تغییرات نوکلیوتیدی نسبت داد؟
    و اینکه اگر بذری که خودمون تهیه میکنیم در شیشه های استوک نیز که هنوز بروی بستر نرفته اند استروما دیده شد یا حتی درون ساب هایی که از مادر کالچر بروی محیط کشت هستند رشد غیر نرمال و کرکی و استرومایی دیده شد، برای جلوگیری و مبارزه با اون باید چکار کرد؟

    1. سلام
      دژنره شدن به دلیل تغییرات ژنتیکی ایجاد می شود. در صورتی که استوک، پلیت یا مادر کالچر هر کدام کوچکترین عوارضی از استروما دیده باشد، باید حذف شود و تکثیر آن کار اشتباهی است. حتی گاهی استروما در مادرکالچر یا استوک دیده نمی شود و بعد از تکثیر دیده می شود که در این شرایط هم به محض دیدن، استروما باید حذف شود.
      بهترین حالت این است که ژنوم خوبی تهیه کنید و آن ژنوم را پاساژ دهید.
      موفق باشید.

      1. سلام جناب مهندس در زیر کمپوست لکه های سیاه دیده میشود البته خاکدهیی انجام شده و میلیسوم ها رشد کرده اند مشکلی ب وجود می آید آیا؟

        1. سلام دوست عزیز برای من هم همین مورد به وجود آمده اما فکر می‌کردم ناشی از جمع شدن زیاد قطره طلا است چون فقط جاهایی که سوراخی برای خروج آب نیست ایجاد شده و گسترش پیدا نکردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن