بیماری دنبلان کاذب در پرورش قارچ دکمه ای

تمام پرورش دهندگان قارچ دکمه ای، در طی مراحل کاشت تا برداشت، با معضل بیماری های مختص قارچ روبرو می شوند. بیماری های قارچ به دو دسته تقسیم می شوند:

– بیماری هایی که در اثر اختلالات ژنتیکی و یا شرایط نامساعد محیطی پرورش قارچ دکمه ای ایجاد می شوند. مسلماً بیماری های گروه اول نسبت به گروه دوم اهمیت بیشتری دارند و خسارت رسانی آن ها بیشتر است.

– بیماری هایی که در اثر عوامل زنده وارد سالن های پرورش قارچ دکمه ای می شوند. فاکتورهای زنده ی بروز بیماری ها را از نظر نوع خسارتی که به محصول وارد می کنند، به دو دسته تقسیم می کنند:

  1. برخی از عوامل زنده که تحت عنوان پاتوژن نامیده می شوند، مستقیماً به قارچ خوراکی حمله کرده و از آن برای رشد خود استفاده می کنند. این عوامل شامل قارچ های، باکتری ها و ویروس ها هستندکه به عبارتی انگل قارچ می شوند و در نهایت محصول را از بین می برند.
  2. دسته دوم از عوامل زنده بیماری زا، عوامل رقیب هستند که بستر کشت و پرورش قارچ دکمه ای را از بین می برند و در واقع به طور غیر مستقیم و از طریق رقابت با قارچ بر سر منابع محیطی و محدود کردن میزان در دسترس بودن این مواد برای قارچ ها، باعث بروز خسارت به محصول می شوند. از جمله این عوامل می توان به بیماری دنبلان کاذب اشاره نمود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی بیماری دنبلان کاذب، علائم آن و روش های کنترل این بیماری در پرورش قارچ دکمه ای بپردازیم.

معرفی بیماری

دنبلان کاذب با نام علمی  Diehliomyce microsporuse، (نام قدیمی آن  Pseudobalsamia microspora)، بیشتر رقیب قارچ خوراکی به شمار می رود تا به عنوان انگل قارچ، بنابراین این بیماری، جز عوامل رقیب به حساب می آید.

 

دنبلان کاذب قارچ دکمه ای

علائم ظاهری بیماری

میسلیوم این عامل بیماری زا، به صورت یک توده ی پنبه ای شکل، در سطح بستر در سالن های پرورش قارچ دکمه ای دیده می شود.

– این توده پنبه ای شکل، به سرعت افزایش حجم می یابد و رنگ آن صورتی مایل به قهوه ای رنگ می شود.

– شکل این توده در آخر، چروکیده شده و شبیه مغز گاو یا قارچ دنبلان می شود به همین دلیل به این بیماری، دنبلان کاذب می گویند.

 

بیماری دنبلان کاذب قارچ

بیماری دنبلان کاذب جمع آوری شده از سطح بستر در پتری دیش

قارچ دنبلان

قارچ دنبلان رشد یافته در طبیعت

– در نهایت، این بافت پنبه ای شکل متلاشی شده و اسپورهای خود را که به رنگ سفید است، بر روی بستر کشت پراکنده می کند. با حضور این بیماری، میسلیوم قارچ خوراکی نمی تواند رشد کند و درنتیجه در آن نقطه محصولی دیده نمی شود.

 

دنبلان کاذب قارچ دکمه ای

– در محلی که این قارچ بیماری زا وجود دارد، رنگ کمپوست، به قهوه ای مات تغییر می یابد.

– از بسترهای کشت که به این بیماری دچار شده اند، بوی نامطبوع خاصی استشمام می شود.

– میزان تولید محصول به خصوص در نقاطی که این توده بیماری زا دیده می شود، به شدت کاهش می یابد.

– توجه داشته باشید که عامل انتقال این بیماری، از طریق خاک پوششی است به این صورت که هاگ های این قارچ، وارد خاک پوششی شده و موقع انتقال بستر به سالن، این بیماری وارد سالن می شود.

 

شرایط بروز بیماری دنبلان کاذب

– افزایش رطوبت بستر کشت

– حرارت بالاتر از ۲۰ درجه سانتی گراد بعد از اعمال خک پوششی بر روی کمپوست

– تهویه کم در سالن کشت بخصوص اگر با رطوبت نسبی بالای محیط همراه باشد.

– توجه داشته باشید که بیشترین شیوع بیمای دنبلان کاذب، در فصول گرم سال است بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که کنترل دمای سالن های پرورش مهم ترین عامل برای جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری باشد.

 

– در سالن هایی که از ادوات و تجهیزات چوبی استفاده می شود، بهترین شرایط برای بروز دنبلان کاذب است زیرا در این صورت میسلیوم این قارچ بیماری زا در مغز چوب نفوذ کرده و در نتیجه حتی اگر از سموم هم استفاده شود، نمی تواند بر آن اثر داشته باشد.

 

قفسه بندی چوبی پرورش قارچ

کنترل بیماری

این بیماری، یک قارچ رقیب برای قارچ خوراکی است و در صورت بروز، باعث می شود که منابع محیطی کمتر در اختیار قارچ خوراکی قرار گیرد در نتیجه رشد و تولید محصول کاهش می یابد. بنابراین بهترین کار این است که از ورود آن به سالن های پرورش قارچ پیشگیری شود.

 اگر شرایط زیست محیطی برای بروز و گسترش این بیماری وجود نداشته باشد، پس امکان شیوع آن در سالن های پرورش قارچ به وجود نخواهد آمد.

 

 

منبع: دیتاقارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن