تفاوت قارچ دکمه ای با صدفی چیست؟

شاید یکی از سوالاتی که برای افراد تازه وارد به صنعت کشت قارچ پیش می آید این است که بین قارچ صدفی و دکمه ای، کشت کدام یک موفقیت بیشتری دارد. موفقیت در کشت قارچ، صرفاً تولید موفقیت آمیز نیست بلکه کشتی موفقیت آمیز است که بازار فروش بسیار مناسبی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت های بین این دو قارچ بپردازیم.

 

تفاوت های بین قارچ دکمه ای و قارچ صدفی

به طور کلی، از ۳ منظر می توان این دو نوع قارچ را با یکدیگر مقایسه نمود:

– از نظر بستر کشت

تهیه بستر کشت قارچ دکمه ای نسبت به قارچ صدفی دشوارتر است. در قارچ صدفی، کمپوست در کمتر از یک روز، آماده می شود و بلافاصله می توان در آن اقدام به کشت نمود ولی در مورد قارچ دکمه ای، کمپوست برای آماده شدن نه تنها زمان زیادی نزدیک به ۲۰ روز را نیاز دارد، بلکه ساخت کمپوست قارچ دکمه ای، نیاز به تجهیزات زیادی دارد.

بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که تهیه بستر قارچ دکمه ای، هزینه، زمان و امکانات زیادی را نیاز دارد و از این نظر تهیه بستر قارچ صدفی بسیار راحت است.

 

کمپوست قارچ صدفی

کمپوست قارچ صدفی

کمپوست قارچ دکمه ای

کمپوست قارچ دکمه ای

– از نظر پرورش قارچ

از نظر پرورش، این دو قارچ از همه نظر شبیه هم هستند و هر دو از نظر تأمین نیازهای محیطی به هم شباهت دارند ولی تنها تفاوت بین این دو این است که در قارچ دکمه ای حتماً باید سالن را قفسه بندی نمود و کشت را روی قفسه انجام داد ولی در مورد قارچ صدفی، نیازی به قفسه بندی سالن نیست و کشت در کیسه های پلاستیکی انجام می گیرد و کیسه ها را معمولاً آویزان می کنند.

با توجه به این مطلب، کشت قارچ صدفی، هزینه قفسه بندی را ندارد.

 

 

کشت کیسه ای قارچ صدفی

کشت کیسه ای قارچ صدفی

 

کشت قفسه ای قارچ دکمه ای

کشت قفسه ای قارچ دکمه ای

– از نظر میزان تحمل به طیف دمایی

یکی از مهم ترین مزیت های قارچ صدفی نسبت به قارچ دکمه ای، تحمل آن به طیف دمایی مختلف است. از این نظر، لازم است دو حالت را برای قارچ صدفی بیان کنیم:

– قارچ صدفی دارای گونه های مختلفی است که نیازهای حرارتی متفاوتی دارند در نتیجه در هر منطقه با توجه به دمایی که در آن منطقه حاکم است، می توان یک گونه خاص را انتخاب نمود و کشت کرد پس این قارچ، دامنه پرورش وسیعی دارد.

– مطلب دیگر این است که اگر اقدام به کشت یک نوع قارچ صدفی کردیم و دما تغییر کرد، قارچ صدفی قابلیت سازگاری با آن دما را دارد. به گونه ای که اگر دما از حد ایده آل کمتر شود رشد کند شده و در نهایت متوقف می شود تا زمانی که دوباره دما ایده آل گردد در آن زمان دوباره رشد خود را از سر می گیرد بنابراین تغییرات دما به قارچ و بستر کشت، آسیب نمی زند.

مهم ترین حسن قارچ صدفی در این زمینه نسبت به قارچ دکمه ای این است که قارچ صدفی نیاز به اعمال شوک دمایی برای انتقال از فاز رویشی به زایشی ندارد.

 

– از نظر کشت متناوب در یک سالن

در قارچ صدفی، تفاوت خیلی کمی بین فاز رویشی و زایشی وجود دارد در نتیجه می توان به طور متناوب در یک سالن کشت را انجام داد یعنی وقتی کشت قبلی محصول داد، در همان سالن بستر جدید را انتقال داد ولی این کار را نمی توان در مورد قارچ دکمه ای انجام داد زیرا در مورد قارچ دکمه ای، تفاوت بین فاز رویشی و زایشی زیاد است در نتیجه نمی توان در سالنی که محصول تولید شده و فاز زایشی محصول وجود دارد، کشت مجدد و شروع فاز رویشی را انجام داد.

– استفاده جانبی از کمپوست تحت کشت

بر خلاف قارچ دکمه ای، کمپوستی که برای کشت قارچ صدفی به کار می رود را می توان برای فعالیت های جانبی نیز به کار برد:

– کمپوست تحت کشت قارچ صدفی سرشر از املاح، پروتئین و مواد مغذی است که در نتیجه پس از برداشت قارچ، می توان این بستر را برای تغذیه دام به کار برد.

– کمپوست از کاه و کلش به دست می آید. حال کمپوستی که تحت کشت قارچ صدفی باشد، لیگنوسلولز موجود در کاه و کلش که برای دام قابل هضم نیست، تجزیه شده و به راحتی برای دام قابل هضم خواهد بود.

– کمپوست تحت کشت قارچ صدفی، یک بستر و کود آلی بسیار مناسب برای کشت و کار گل ها و سبزیجات در باغچه هاست.

 

کمپوست

 

– از نظر تقاضا و بازار فروش

مهم ترین تفاوتی که بین این دو قارچ وجود دارد و سبب می شود که مزیت های قبلی قارچ صدفی نسبت به قارچ دکمه ای، کمتر دیده شود، همین مسئله تقاضا و بازار فروش است.

قارچ دکمه ای، بین مردم بسیار تقاضا دارد و بازار پسندی خیلی خوبی  دارد و به عبارتی می توان گفت که جزئی از جیره غذایی روزانه مردم شده و میل به مصرف آن زیاد است. اما قارچ صدفی با وجود آن که در سال های اخیر تبلیغات زیادی درمورد آن شده ولی هنوز در بین مردم جا نیافتاده و در نتیجه بازار پسندی خوبی ندارد و چیزی که مهم است همین است که قارچی که تولید شده، سریعاً فروش برود تا هم خراب نشود و هم هزینه های تولید هدر نرود.

 

منبع: دیتا قارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫9 نظرها

  1. سلام علیکم
    دو مورد مهمتر را نگفتید، اول اینکه آیا صدفی مانند دکمه ای نیازمند تجهیزات خاصی مثل هوا ساز و مه پاش هست یا نه?
    دوم، میزان عملکرد هر تن یا واحد صدفی از دکمه ای بیش است یا کمتر?

    1. بله نیاز به تجهزات هست
      عملکرد خیلی به کیفیت کمپوست وابسته است البته منظور از کمپوست همان کلشی هست که جوشانده و…می شود و نه کمپوست قارچ دکمه ای

  2. سلام
    ببخشید نیاز به راهنمایی دارم
    در حاضر آماده می شوم برای تولید آزمایشی قارچ صدفی
    ماندگاری و تاریخ انقضای قارچ صدفی چقدر هست؟
    به نظر شما یه یخچال خانگی با قابلیت تنظیم درجه میتواند سردخانه مناسبی باشد؟ البته برای حجم کم تولید
    چه مدت باید در سردخانه بماند؟
    خواص قارچ صدفی نسبت به دکمه ای بیشتر است؟
    با توجه به اینکه تقاضا کم است امکان صادرات وجود دارد؟
    برای صادرات به کدام ارگان برای مجوز و ارسال مراجعه باید کرد؟
    در صورت امکان صادرات بهترین حالت برای افزایش ماندگاری قارچ چگونه هست؟

    1. جناب ایمان سلام
      در مورد ماندگاری قارچ، قاعده خاصی وجود ندارد و به کیفیت تولید برمیگردد؛ مثلاً اگر قبل از برداشت، رطوبت سطح قارچ ها گرفته شود و سطح قارچ ها خشک شود؛ قارچ ها ماندگاری بالایی پیدا می کند.
      در یخچال های خانگی هم می توان نگهداری کرد؛ و قرار دادن قارچ ها در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتی گراد حدود ۷-۸ ساعت، جهت شوکدهی کافی است.
      بدلیل اینکه تولید قارچ صدفی در ایران کم است احتمال صادرات آن کم می باشد و در مورد بازار صادرات اطلاعات زیادی ندارم.
      جهت صادرات، محلی که می خواهید صادر کنید مهم است و در صورتی که کشور مقصد، مجوز بهداشت و … بخواهد شما درگیر ارگان های دولتی خواهید شد. در غیر اینصورت برای کشورهای اطراف، در صورتی که یک واسطه صادراتی پیدا کنید می توانید صادرات هم انجام دهید ولی در مورد قارچ صدفی اطلاعات زیادی درباره صادرات آن نداریم.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن