قارچ چینی را می شناسید؟ قسمت دوم

در مقاله قبلی درباره قارچ چینی، به معرفی این قارچ، بررسی مشخصات گیاهشناسی آن و همچنین بررسی روش متداول کشت آن در ایران پرداختیم و در این مقاله قصد داریم مطالب جزئی تری را درباره این قارچ ارائه کنیم.

همان گونه که در مقاله قبل گفته شد، این قارچ به راحتی در فضای آزاد و بر روی کاه و کلش برنج رشد می کند و به همین دلیل روستاییان، به عنوان کشت جانبی در شالیزارهای برنجشان، از این قارچ استفاده می کنند.

 

قارچ چینی

 

در پرورش قارچ چینی، باید توجه داشت که ۳ ماده اصلی مورد نیاز این قارچ، فراهم باشد تا بتواند رشد ایده آل داشته باشد و محصولی که به دست می آید بازار پسند باشد. این ۳ ماده عبارتند از:

۱- ویتامین ها و هورمون های مخصوص رشد

در پرورش قارچ چینی، برای بازدهی بهتر محصول می توان از ویتامین های زیادی همانند ویتامین آل آمینو بنزوئیک اسید استفاده نمود. از طرف دیگه به منظور تحریک رشد، هورمون های رشد به کار می رود.هورمون های رشد یا شیمیایی و سنتز شده هستند و یا گیاهی و مسلماً انواع گیاهی به ۲ دلیل بسیار مهم، مناسب تر هستند:

– هیچ گونه ماده شیمیایی در این هورمون ها وجود ندارد در نتیجه خطری برای سلامتی انسان ندارند زیرا وجود بقایای هورمون ها در قارچ، با تغذیه انسان از آن ها، وارد بدن انسان می شوند و بنابراین نباید از هورمون های شیمیایی استفاده نمود که سلامت انسان را به خطر می اندازند.

– میزان هزینه های تولید قارچ را کاهش می دهند. زیرا باعث می شوند که قارچ زودتر به آن محصول ایده آل برسد و دوره رشد کوتاه تر می شود و از طرفی چون محصول تولید شده بهتر از زمانی است که هورمون اعمال نمی شود، در نتیجه بازار پسندی بهتری دارد.

 

هورمون های رشد

 

قبل از  استفاده از هورمون های رشد، حتماً باید با مشاورین و متخصصین در این زمینه مشورت نمود، زیرا این مواد همانند مکمل ها هستند و در کنار تمام خواص مفید و موثری که دارند، ولی استفاده نادرست از آن ها، منجر به تولید محصولی ناسالم خواهد شد که ارزش نخواهد داشت.

۲- تامین نیاز کربنی قارچ

نیاز کربنی قارچ چینی بسیار بالاست و بنابراین باید بستری را برای قارچ فراهم نمود که بتواند این نیاز را برای آن فراهم نماید. همان گونه که در مقاله قبل گفته شد، این قارچ بر روی کاه برنج، کاه گندم، کاه سورگوم، پنبه دانه، تفاله نیشکر و… به خوبی رشد می کند اما از بین این بستر ها، باید بستری فراهم شود که کربن آن بالاتر است. هر چه یک بستر سلولز بیشتری داشته باشد، کربن آن هم بیشتر استه که از بین بستر های مذکور، پنبه دانه، بیشترین کربن را دارد و برای این منظور مناسب است.

 

پنبه دانه

 

و یا مثلاً درباره کاه برنج، تحقیقات نشان داده است که وقتی بر روی کاه برنج، قارچ چینی کشت می شود، وزن کاه کاهش می یابد که بیش از ۵۰ درصد این کاهش وزن، بخاطر مصرف سلولز توسط این قارچ است. نکته ای که باید در این میان به آن توجه داشت این است که این قارچ نمی تواند از لیگنین استفاده کند که همان گونه که می دانید بعد از سلولز، بیشترین ماده موجود در ساختار گیاهان چوبی، همین ماده است به همین دلیل این بسترها برای این قارچ مناسب نیستند چون نمی توانند نیاز کربنی قارچ را فراهم کنند.

۳- تأمین نیاز قارچ چینی به ازت

همان گونه که می دانید، ازت یکی از عناصر ضروری پر مصرف، برای بیشتر گیاهان است که این مطلب درباره قارچ چینی نیز صدق می کند. قارچ چینی نیاز فراوانی به ازت دارد و در صورت کمبود، قارچ کوچک مانده و نمی تواند حداکثر پتانسیل رشدی خود را به نمایش بگذارد.

ازت فرم های مختلفی دارد که بیشترین فرم مورد مصرف قارچ چینی، آمونیوم است به عبارتی تمایل قارچ به این سمت است که در درجه اول این فرم ازت را استفاده کند و در صورت نبود این ماده، به سمت مصرف نیترات می رود. تامین این نیاز قارچ چینی، به طرق مختلف صورت می گیرد؛ هم می توان آن را در زمان پرورش قارچ، به بستر کشت آن اعمال نمود که در این باره باید ابتدا در مورد زمان تلقیح آن با بستر کشت، میزان، نوع و فرم استفاده از آن تحقیق نموده و با متخصصین کشت این قارچ مشورت نمود.

یک عاملی که بر میزان استفاده از افزودنی های ازت دار تاثیر گذار است، میزان ازت موجود در بستر کشت و همچنین میزان در دسترس بودن آن است. برای مثال در کاه و کلش برنج میکروارگانیسم هایی وجود دارند که می توانند نمک های موجود در بستر کشت را به انواع ترکیبات ازت دارد همانند اسیدهای آمینه، پپتیدها، پروتئین ها و مواد آلی دیگر تبدیل نمایند و قارچ از این طریق نیز می تواند ازت مورد نیاز خود را تامین نماید.

کاه

 

منبع: دیتا قارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن