هشدار: قبل از ورود کمپوست به سالن پرورش این ۱۲ مورد را کنترل کنید.

قبل از ورود کمپوست به سالن های پرورش قارچ باید تمهیدات لازم از رعایت بهداشت تا امور مربوط به کارگران و … برای کشت دوره­ ی بعدی در نظر گرفته شود و یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد ولی اکثر سالن داران به آن توجهی نمی ­کنند، بررسی تجهیزات و وسایل داخل و خارج از سالن‌های پرورش قارچ و رعایت نظافت است. بسیاری از سالن داران پرورش قارچ، بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی برای دریافت کمپوست، اقدام به خرید کمپوست در تاریخ مشخص می‌کنند و فرصتی برای کنترل تجهیزات و وسایل و مهم‌تر از آن نظافت سالن قبل از بارگیری کمپوست قرار نمی‌دهند.

 در این مقاله به ۱۲ نکته از بررسی‌هایی که باید قبل از ورود کمپوست به سالن های پرورش انجام گیرد، می ­پردازیم.

۱- کنترل دستگاه های هواساز

دستگاه هواساز را باید از سه نقطه نظر کنترل کنید:

  • در صورت لزوم روغن‌کاری و گریسکاری در قسمت­ های مورد نیاز دستگاه حتماً صورت گیرد و آن را به دوره های بعدی موکول نکنید.
  • بررسی دقیق موتور دستگاه توسط خودتان و در صورت مشاهده نقصی یا تغییر در آن مشاوره با متخصص مربوطه
  • اطمینان از نحوه کارکرد دستگاه و در صورت ایجاد مشکل در کارکرد و کارایی با متخصص آن مشورت شود.

 

هواساز

۲- بررسی سیستم برق دستگاه ها وسالن ها

سیستم برق سالن ها و دستگاه ها توسط متخصص مربوطه بررسی شود.

سیستم برق

۳- کنترل سیستم روشنایی سالن ها

سیستم روشنایی سالن ها جهت کار کارکنان و کارگران بررسی شود تا در مراحل حساس دوران پرورش با مشکل تاریکی سالن ها روبرو نشوید.

نکته مهم:

فراهم نمودن شرایط آسایش و آرامش کارگران در نحوه کار آن ها و در نهایت در عملکرد شما بسیار مؤثر است. در شرایط روشنایی سالن ها، کارگران نیز (مخصوصاً قارچ چین ها) کار خود را با دقت و حوصله ی بیشتری انجام می دهند.

 

روشنایی

۴- کنترل مسیرهای راه آب و فاضلاب سالن ها

مسیرهای ورودی آب و فاضلاب در کف سالن ها و در کل مزرعه بررسی شوند تا دچار آب گرفتگی نشود، در صورت آب گرفتگی مسیرهای راه آب و فاضلاب، علاوه بر مشکلات تأسیسات، مشکل مهم تر شیوع آفات و بیماری‌ها را نیز خواهید داشت پس از این نکته براحتی عبور نکنید.

 

مسیرهای فاضلاب

۵- کنترل طبقات داخل سالن‌ها

  • تست از جهت سالم بودن جوش ها
  • سیم کشی ها و تسمه ها با دقت بررسی شوند و در صورت پارگی، عملیات اصلاح و یا جایگزینی مجدد صورت گیرد.
  • قفسه ها به صورت دقیق کنترل شوند و در صورت زنگ زدگی، زنگ زدایی و رنگ آمیزی صورت گیرد.

 

رنگ آمیزی قفسه های سالن پرورش

 

 

 

قفسه بندی در پرورش قارچ دکمه ای

۶- در صورت استفاده از گازوئیل، چک کردن میزان سوخت موجود در مخزن الزامی است.

۷- در صورت مجهز بودن واحد به بویلر، چیلر و سردخانه، تماس با تعمیرکار جهت کنترل و بازرسی دوره­ای مطابق زمان‌بندی مشخص شده از طرف شرکت سازنده باید انجام شود.

 

بویلر

۸- بررسی سیستم های آبیاری سالن ها و مخازن مربوطه

مخازن آبیاری

۹- کنترل و کالیبره کردن دماسنج ها و دستگاه های اندازه گیری

 

کنترل دما

۱۰- در صورت وجود سنسور در سالن­ ها، اطمینان از صحت کارکرد آن ها باید صورت پذیرد.

۱۱- کنترل درب­ های سالن­ ها و توری­ های نصب شده و در صورت پارگی و یا مشکل در درب­ ها، جهت جلوگیری از ورود حشرات و پاتوژن های بیماری زا اقدام به تعمیر شود.

توری های نصب شده در درب سالن ها

۱۲- ضدعفونی کردن دستگاه ها و سالن ها

قبل از ورود کمپوست به سالن درصورت امکان باید در مدت حداقل ۸ ساعت، دمای سالن به حداقل ۷۰ درجه افزایش داده شود تا کلیه عوامل بیماری زا از بین برود در غیر این صورت باید سالن توسط مواد شیمیایی ضد عفونی گردد. به این منظور می بایست از محلول فرمالین استفاده کرد.

یکی از روش‌های بسیار خوب و ضروری در ضدعفونی سالن‌های پرورش قارچ دکمه ­ای قبل از کشت، فرایند کوکات cook out است. کوکات فرایندی است که طی آن با بخارآب دمای سالن را در ۷۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۰ ساعت حفظ می‌کنیم. این روش از روش‌های مناسب برای پاک‌سازی آلودگی‌ها در خلل و فرج دیوارها، قفسه‌ها و سالن‌های کشت می‌باشد و تأثیر شگرفی در کاهش و توقف شیوع بیماری‌ها و آفات دارد زیرا در این روش اکثر آلودگی‌ها نابود می‌شوند. پس از کوکات، سالن‌ها و قفسه‌ها را شسته و با فرمالین ۲% و یا کاربندازیم ضدعفونی کنید.

و یا بدین صورت عمل شود: به عنوان مثال جهت سالنی با گنجایش حدود ۲۰ تن کمپوست به این ترتیب عمل می نماییم که حدود ۴ لیتر فرمالین در مخزن آب دستگاه هواساز ریخته و بعد از پر شدن مخزن از آب، شیر ورودی به دستگاه را بسته تا غلظت فرمالین کم نشود، سپس مسیر خروجی هوا از سالن را مسدود نموده، دستگاه را روشن و بعد از اتمام محلول داخل مخزن دستگاه خاموش و به مدت یک روز ورودی و خروجی سالن بسته می‌ماند تا سم حداکثر تأثیر خود را داشته باشد. پس از آن خروجی سالن را باز کرده، دستگاه را روشن نموده تا سالن تهویه و آماده جهت ورود کمپوست گردد.

 

منبع: دیتا قارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام خسته نباشد ،
    یک سوال داشتم ، کسی بهم مشاوره داد که برای تامین دما ، از مشعل گازوئیلی استفاده کنم داخل خود سالن قارچ گاندورما ، اونم به صورته اینکه داخله یک سالن بگذارم و به وسیله ی هواکش گرمای ایجاد شده رو به داخل سالن هدایت کنم ، آیا به نظروون بو و بخار ایجاد شده از سوخت گازوئیل باعث نمیشه قارچ ها بو بگیرن ، چون رطوبت سالن هم ۹۶ هستش و باعث میشه این بو و بخار چند برابر نشون داده بشه و روی بذرهای قارچ بیشنه . ممنون جواب بدید ، چون ایشون می گن اصلا تاثیری نداره

    1. سلام
      گرمای مشعل دو مشکل دارد: یکی خشک است و رطوبت سالن را می گیرد و دوم اینکه دود تولید می کند و co2 سالن را افزایش می دهد، ضمن اینکه یک مشعل برای یک سالن خیلی زیاد است (و می توانید از بخاری گلخانه ای استفاده کنید) و تولید دود خودش می تواند باعث بدشکلی و بیماری در قارچ دکمه ای شود. اگر هوای گرم را وارد سالن می کنید بدون اینکه دود وارد سالن شود و هوای سالن تمیز باشد ( به نحوی دودکش بیرون از سالن نصب شود) می تواند سالن را گرم کند و مشکلی نداشته باشد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن