چگونه از شر بیماری مایکگون در سالن‌های پرورش قارچ دکمه‌ای خلاص شوید؟

بیماری مایکگون با نام‌های حباب‌تر، کپک سفید، پوسیدگی نرم و بیماری وزیکولی نیز شناخته می‌شود. کلمه مایکگون یک واژه یونانی است و “مایکو” یعنی قارچ و ” گون” به معنی اندام بارده قارچ هست. از آنجایی‌ که این عامل قارچی تمایل دارد در اندام بارده قارچ به‌صورت انگل زندگی کند به آن مایکگون می‌گویند. عامل این بیماری Mycogone perniociosa می‌باشد.

علائم بیماری

۱- تشکیل توده‌های بافتی سیب‌زمینی شکل سفیدرنگ در سطح کلاهک

۲- قارچ‌هایی که در مراحل اولیه رشد به این بیماری آلوده‌ شده‌اند، توده‌های بدشکل سفیدرنگ روی کلاهک آن‌ها رشد می‌کند و با توسعه بیشتر، توده به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند و شروع به پوسیدن و از هم گسیختن بافت قارچ می‌کند.

مایکگون

 

۳- در شرایطی که رطوبت بالا باشد، قطرات مایع قهوه‌ای‌رنگ در سطح اندام انگل قارچی مشاهده می‌شود که با فساد قارچ و شل شدن بافت و بوی بد فساد قارچ همراه است به همین دلیل به آن حباب‌تر می‌گویند. در شرایط محیطی خشک‌تر (رطوبت کم‌تر در سالن) در بافت بیماری فساد کمتری ایجاد می‌شود و شبیه بیماری ورتیسیلیوم به نظر می‌رسد.

۴- اگر قارچ‌های بالغ بیمار شوند تنها پایین ساقه آن‌ها آلوده می‌شود.

منشأ بیماری مایکگون، خاک پوششی است؛ زیرا زیستگاه این کپک در خاک است. هر چه آلودگی خاک پوششی بیشتر باشد، عملکرد کاهش بیشتری خواهد داشت. اگر که دو یا چند مورد از بیماری در سالن مشاهده شوند، در صورت انجام اقدامات بهداشتی مناسب جهت جلوگیری از شیوع و گسترش آن، می‌توان آن را کنترل نمود و در عملکرد محصول تأثیر چندانی نخواهد داشت.

مایکگون

مایکگون

چگونه از شر مایکگون خلاص شوید؟

اقدامات پیشگیرانه

۱- راه‌حل اصلی این بیماری پیشگیری اولیه است که مانع بروز این بیماری شویم.

۲- استفاده از فیلترهای هوا در دریچه‌های ورودی و خروجی سالن‌ها؛ زیرا عامل بیماری به‌راحتی توسط باد و یا حشرات منتقل می‌شود.

توری دریچه

۳- هرچه سطوح دیوارها و کف سالن‌ها صاف و صیقل باشد تمیز و ضدعفونی کردن آن‌ها آسان‌تر و مدت ماندگاری اسپورهای بیماری و آلودگی در شکاف و درزهای آن کمتر می‌شود؛ بنابراین دیوارهای ساندویچ پانل در مقایسه با دیوارهای سرامیک اولویت دارد و دیوارهای سرامیکی بر دیوارهای سیمانی ارجحیت دارد.

ساندویچ پنل

ساندیچ پنل

۴- عملیات کوکات ضدعفونی با بخار برای اسپورها و آلودگی‌های موجود در درز و شکاف‌های دیواره‌های سالن روش بسیار خوبی است. در عملیات کوکات، به مدت ۱۰ ساعت با بخار آب ۷۰ درجه سانتی گراد، سالن را ضدعفونی می­ کنیم.

۵- در صورت امکان، استفاده از هواسازهای ایرواشر، زیرا قسمت ایرواشر این هواساز عمل شستشو و ضدعفونی هوا را بر عهده دارد.

۶- یکی از منابع این بیماری خاک پوششی است و ضدعفونی خاک پوششی و جلوگیری از آلوده شدن آن امری مهم در کنترل این بیماری است. در این روش پاستوریزه خاک با بخار ۵۹-۶۲ درجه سانتی گراد به مدت ۸ ساعت انجام می‌گردد.

۷- تهویه نامناسب محیط کشت و درجه حرارت‌های بالا باعث افزایش رشد بیماری می‌شود.

۸- رعایت اصول بهداشتی سالن و کارکنان چه‌بسا اسپورهای این بیماری می‌تواند به هر سطحی ازجمله دیوارها، لباس و وسایل بچسبد و توسط کارگران با وسایل کار منتقل شوند.

۹- بازدید از سالن‌ها از سالن‌های سالم و بدون آلودگی به سمت سالن‌های آلوده باشد. ابتدا سالن‌های سالم را بازدید کنید و بعد سراغ سالن‌های آلوده بروید تا عامل بیماری را از سالن آلوده به سالن سالم منتقل نکنید.

۱۰- قارچ چین‌ها کسانی هستند که سطح بستر را به‌خوبی زیر نظر دارند، از آن‌ها بخواهید در صورت مشاهده آلودگی، سریعاً شما را مطلع کنند.

۱۱- قارچ چین­ های سالن­ های آلوده را به سالن­ های سالم منتقل نکنید.

اقدامات درمانی

۱- ابتدا باید با دقت بررسی شود که چگونه این بیماری منتقل شده است تا روی علت بیماری و رفع آن تمرکز کنیم.

دقت و بررسی

۲- در هنگام طغیان بیماری، دوره کشت را کوتاه کنید و از فلش سوم چشم‌پوشی کنید.

۳- برای جلوگیری از گسترش بیش از حد بیماری، در محل بیماری نمک به میزان زیاد بزنید؛ نمک علاوه بر این‌که جاذب رطوبت است از پخش شدن اسپورها جلوگیری می‌کند.

 

 

۴- بیماری مایکگون را تا زمانی که اسپور تولید نکرده کنترل کنید. به این صورت که زمان اسپورزایی این بیماری، هم‌زمان با تغییر رنگ آن است؛ بنابراین قبل از تغییر رنگ مایکگون، آن را از سالن‌ها جمع‌آوری کنید.

۵- سعی شود در کنترل بیماری مایکگون، از فرمالین استفاده نشود، چه‌بسا فرمالین خود محیطی برای رشد تریکودرما یا کپک سبز ایجاد می‌کند.

فرمالین

۶- درصورتی‌که بیش از چند مورد بیماری در سالن مشاهده نگردید، محل بیماری به نمک آغشته شود، طوری که نمک روی مایکگون را کامل بپوشاند یا یک ظرف پلاستیکی را عمیقاً به‌طوری‌که به کمپوست برسد و آب به قارچ‌های آلوده نرسد، در آن فرو برده و روز بعد همان آلودگی را داخل نایلون‌های پلاستیکی ریخته و از سالن جمع‌آوری کنید.

۷- بیماری مایکگون دو نوع اسپور تولید می‌کند؛ اسپورهای تک‌سلولی با دیواره نازک و بسیار سبک که به‌راحتی توسط باد جابجا می‌شوند و اسپورهای دو سلولی با دیواره ضخیم و سنگین‌تر که به مدت چند سال زنده می‌مانند. این دو نوع اسپور توسط آب آبیاری به‌راحتی منتقل می‌شوند، بنابراین اگر سالن شما به بیماری مایکگون آلوده شده است زمان آبیاری بسیار مهم است اگر قارچ‌های آلوده به بیماری جمع‌ آوری نگردد و آبیاری انجام دهید بدون هیچ زحمتی بیماری را خود شما منتشر کرده‌اید.

۸- نکته مهم: آبیاری زمانی انجام گیرد که قارچ‌های آلوده به بیماری جمع‌آوری‌شده باشند.

۹- مهم‌ترین قارچ‌کش این بیماری، اسپورگون یا آکورد است. استفاده از این قارچ‌کش در مرحله هوادهی به میزان ۱ گرم در مترمربع در آب آبیاری می‌تواند مؤثر واقع شود.

اکورد-اسپورگون

۱۰- نکته: در استفاده از قارچ‌کش‌ها به دوره کارنس آن‌ها توجه شود و زمانی از قارچ‌کش استفاده کنید که تا زمان مصرف آن توسط مصرف‌کننده، دوره کارنس آن طی شده باشد.

دوره کارنس: مدت زمانی است که اثرات نامطلوب سموم بر قارچ از بین می­ رود. در طول این مدت، قارچ نباید مصرف شود زیرا برای سلامتی انسان ضرر دارد و با طی شدن این دوره، با مصرف قارچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی­ شود.

 

 

منبع: دیتاقارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫37 نظرها

  1. سلام

    بسیار ممنون از سایت خوبتون

    هر کمکی از دست بنده حقیر بر میاد بی دریق در خدمتم

      1. سلام مهندس جان .
        یه مطلبیدر مورد کپک اردی گذاشته بودین ولی ضد عفونی کننده ای که بتونه اونا ازبین ببره معرفی نکرده بودین . قارچ کشها تاثیری روش ندارن و سرعت انتشار زیادی هم داره . احتمالا پراکسید هیدروژن موثر هست و اگه هست نحوه استفاده و غلظت مناسب برای سطح خاک پوششی چقدر هست ؟

    1. سلام وقت تون بخیر یه سوالی داشتم راجبه اطراف سالن قارچ،اگه حدود ۱۰ متر اطراف سالن قارچ گوسفند نگهداری شود آیا میتواند سبب آلودگی و ایجاد بیماری شود؟

    1. جناب عابدی
      اگه منظورتون خرید شرکت هست که از تهران خرید می کنند، اگه منظورتون کشور تولید کننده است ساخت سنگاپور هست

      1. سلام
        سم اسپورگون یا آکورد در زمان هوادهی استفاده می شود و باید حتما دوره کارنس آن تا زمان رسیدن قارچ ها، رعایت شود.

  2. سلام .من سالنام مایکاگون گرفته هرکاری انجام میدم نمیتونم ازبین ببرمشون سم قدرتمندی که بتونم محیطم وهمیشه ضدعفونی کنم لطفا معرفی کنین . لطفا هرکاری باید انجام بدم بگین .ممنون

    1. می توانید با این شماره جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید اقای مهندس نصیری مدیر خذمات بعد ار فروش
      ۰۹۱۳۴۰۳۵۱۷۲

      1. سلام مهندس جان خسته نباشید من سالنام بدجوری گرفتار مایکوگونه شده . تا چند ساعت باید تو دمای ۷۰درجه با بخار باید نگه دارم و چند مرحله باید این کار را تکرار کنم

  3. سلام ممنون از سایت خوبتوت ما در یکی از شهرستان های فارس هستیم که بیش از ۱۰۰سالن فعال کار میکنن و بشترمون مایکگون داریم از هر سمی هم استفاده کردیم جواب نگرفتیم یک سال اول شروع کار بیش از ۳۰درصد برداشت داشتیم الان۲۵یا ۲۶ بعضیا هم ۱۱یا۱۵برداشت دارن اگه کسی تجربی فراتر از این سمها داره راهنمای کنه کلان۸ساله سابقه کار داریم کم یا زیاد جز این کار هم کار دیگی نداریم

    1. ایمان عزیز سلام
      گروه دیتا قارچ در استان های مختلف اقدام به برگزاری کلاس آموزش پرورش قارچ و دوره مبارزه باآفات نموده است که جهت اطلاع از زمان و مکان کلاس ها با این شماره ۰۹۱۳۴۰۳۵۱۷۲ آقای مهندس نصیری تماس حاصل نمایید.

  4. سلام ممنون از سایت خوبتون.
    به یک شریک یا سرمایه گذار جهت راه اندازی سالنهای پرورش قارچ در سلیمانیه عراق نیازمندیم.سالنها آماده تولید هستن و مجوزها اخذ گردیده.

  5. سلام در کارگاهی که قبلا این بیماری وجود داشت بعد همه قفسه هارو به مدت ۱ ماه جمع کردیم و یک قفسه جدید خریدیم باز هم این بیماری میتواند باشد؟

    1. سلام
      جمع آوری قفسه ها نمی تواند روش موثری برای کنترل بیماری و آلودگی ها باشد، ضدعفونی کردن و پاستوریزه صحیح در و دیوارها، درزهای درها، اگزوزها و … بسیار مهم است. بنابراین روش های ضدعفونی با مواد ضدعفونی کننده و یا با بخار آب (کوک اوت ) را انتخاب کنید.
      موفق باشید.

  6. سلام من یک سالن قارچ ۱۵ تنی دارم که دو دوره هست دارای مایکگون بوده و ضرر زیادی کردم میخواستم بدانم اگه بخواهم دوباره سالن را زیر کشت ببرم امکان وجود مایکگون چقدر هست و آیا راهی هست که قبل از کشت انجام بدهم که سالن در دوره جدید مایکگون نداشته باشد. ممنون میشم راهنماییم کنید چون واقعا در این شرایط سخت اقتصادی این همه ضرر واقعا غیر قابل جبرانه

    1. خانم افشاری سلام
      در صورتی که با روش کوک اوت بتوانید سالن را ضدعفونی کنید، می توانید از مایکاگون ها خلاص شوید و ان شالله دوره های بعدی، با رعایت سایر روش های ضدعفونی سالن، می توانید سالنی بدون مایکاگون داشته باشید.
      موفق باشید.

  7. سلام ممنون از راهنمایتون . سالن من ۱۵ تنی و به صورت سنتی می باشد برای روش کوت اوت چه لوازمی لازم است و چگونه این کار صورت می گیرد ؟

    1. سلام
      کوک اوت در سالن های صنعتی امکانپذیر می باشد، زیرا نیاز به تجهیزات بخار و … دارد، برای سالن های خانگی می توانید از شستشوی سالن و اجزای سالن با فرمالین و کاربندازیم استفاده کنید. در بسته آموزشی صفر تا صد پرورش قارچ دکمه ای، روش های ضدعفونی سالن به همراه جزئیات توضیح داده شده است.
      برای تهیه بسته آموزشی کلیک کنید

      موفق باشید.

  8. آقای مهندس متاسفانه من سالن رو تخلیه کردم و نمی دونستم باید اول سطح بسترهای آلوده نمک پاشی یا از سم فرمالین استفاده کنم به همین دلیل آیا دوره جدید هم مایکگون و کپک خواهم داشت

    1. خانم افشاری سلام
      اگر امکان کوک اوت دارید، کوک اوت را انجام بدید، در غیر اینصورت می توانید با سایر روش های ضدعفونی (استفاده از فرمالین، فرمالکس و … )اقدام به ضدعفونی سالن، قفسه ها و … کنید.
      موفق باشید.

  9. سلام و عرض ادب خدمت جناب مهندس الماسی و همکاران، آیا اسپور مایکوگون در محیط بیرون و سالن دوامش تا چه مدته و ممکنه اثرات سوء بعداز مدتی ازبین برهدرصورتی که کمپوست کذاری و کشت یه مدت متوقف بشه . باتشکر

    1. سلام
      تنها چیزی که به جمع آوری اسپور مایکاگون کمک زیادی می کند، کوک اوت هست. معمولاً اسپورهای مایکاگون در هوا وجود دارد ولی با کوک اوت به طور دائم، می توان آنها را از بین برد. میزان اسپورهای مایکاگون موجود در هوا، به شرایط محیطی سالن بستگی دارد زیرا با نظافت، شستشو و ضدعفونی، جمعیتشان کم می شود.
      موفق باشید.

  10. سلام
    ممنون از اطلاعات خوبتون
    در مواقعی که مایکاگون زیاده واقعا امکان اینکه همشون رو با بطری و نمک مهار کنیم وجود نداره. آیا میتونیم اونایی که هنوز تغییر رنگ ندادن رو بصورت عمیق برداریم و جاش رو با کاربندازیم ضدعفونی کنیم؟ ممنون میشم جواب بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن