آیا قارچ صدفی را می شناسید؟

تاریخ کشت قارچ صدفی به  سال ۱۳۶۵ بر می گردد که اولین بار در آن سال، دکتر مصطفوی کارشناس دفع آفات و زراعت کشاورزی در سازمان تحقیقات کشاورزی در اوین اقدام به کشت این قارچ نمود.

قارچ صدفی یکی از قارچ های تجزیه کننده اولیه است به این معنا که می تواند سلولز و لیگنین گیاهان را تجزیه کرده و از آن ها استفاده کند. این قارچ بدون واسطه می تواند مواد مورد نیاز برای رشد خود را تهیه کند. این قارچ آنقدر سازگار است و به راحتی می تواند رشد کند که به طور مستقیم بر روی کاه و کلش رشد می کنند و میسلیوم ها با قدرت و سرعت بالا گسترش می یابد جالب است بدانید که از همین مواد ساده، می توانند پروتئین مورد نیاز ما را تامین کنند.

 

قارچ صدفی

 

خواص قارچ صدفی

این قارچ دارای خواص دارویی و ارزش غذایی بالایی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

۱- این قارچ دارای میزان زیادی پروتئینی است که قابلیت جذب آن ها هم بالاست.

۲- اکثر اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری بدن را می توان در این قارچ یافت کرد و به همین دلیل جایگزین مناسبی برای گوشت است و کسانی که نمی توانند گوشت مصرف کنند، توصیه می شود که این قارچ را مصرف کنند.

۳- حاوی مقدار زیادی ویتامین های B1، B6، D، C  و اسیدفولیك است که سبب شده خاصیت سبزی ها و میوه های زیادی را داشته باشد.

۴- به دلیل وجود ویتامین های B داخل آن، سبب می شود که سبب رفع خستگی شود و قدرت عصبی مغز را بالا ببرد.

 

خواص قارچ صدفی

 

۵- میزان قابل توجهی از مواد معدنی مانند پتاسیم، مـس، فسفر، آهن، منگنز، روی، کلسیم را دارد که معمولاً این مواد در قارچ صدفی، بیش از بسیاری از سبزیجات و میوه ‏جات است.

۶- کلسترول خون را کاهش می دهد در نتیجه خطر سکته قلبی را کم می کند.

۷- گلوکان موجود در این قارچ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از تشکیل سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

۸- تحقیقات نشان داده است که اگر این قارچ همراه با لبنیات مصرف شود، سبب سهولت در جذب ویتامین های محلول در چربی همچون ویتامین D می گردد.

انواع قارچ صدفی

  • قارچ صدفی صدف درخت Pleurotus osteratus ( Jacquin Ex  Fries ) Kummer

همان گونه که از اسم آن مشخص است، این نوع قارچ بر روی درختان و از نوع درختان سخت چوب یافت می شود. اسامی دیگر آن عبارتند از: قارچ صدفی، تپه صدفی، صدف درخت، قارچ حصیری و …

ارقام مختلفی از این قارچ وجود دارد که در رنگ با یکدیگر متفاوتند و رنگ آن ها بستگی به نژاد و حرارت محیط دارد. این قارچ کلاهک نازکی دارد و در کل در مناطق معتدل و در جنگل های گرمسیری جهان گسترش می یابد.

 

قارچ صدف درخت

 

  • صدف درخت فلوریدا Pleurotus florida

قارچی با کلاهک سفید رنگ که  اولین بار در مناطق نیمه گرمسیری فلوریدای آمریکا دیده شد و ثبت گردید. این قارچ از نظر شکل ظاهری شبیه گونه صدف درخت است با این تفاوت که اولاً اندازه آن کوچک تر است، ثانیاً می تواند دمای بالا را تحمل کند و ثالثاً در مقایسه با گونه صدف درخت، محصول بیشتری می دهد.

 

قارچ صدفی فلوریدا

 

  • شاه صدف Pleurotus eryngii

قارچی با کلاهکی به رنگ کرم تا قهوه ای روشن است که زیستگاه بومی آن، در جنوب اروپا و مناطق مرکز آسیا و افریقای جنوبی است. مشخصه بارز این قارچ، اندام باردهی آن است که نسبت به سایر قارچ های صدفی، بزرگترین اندازه را دارد. این قارچ بوی خوشی دارد و بعد از پخت هم کیفیت خود را از دست نمی دهد و به همین دلیل به این قارچ، مرغوب ترین گونه قارچ صدفی می گویند.

 

شاه صدف

  • آبالون Pleurotus cystidiosus

با قارچی با کلاهکی به رنگ سفید تا قهوه ای روشن است که به طور گسترده در تایوان مورد کشت و کار قرار می گیرد. این قارچ بوی تندی دارد و تحت عنوان قارچ تابستانه شناخته شده است.

 

قارچ صدفی آبالون

 

  • قارچ صدفی طلائی Pleurotus citrinopileatus

قارچی با کلاهکی به رنگ زرد طلائی مایل به زرد روشن لیموئی است که بومی نواحی گرمسیری چین، جنوب ژاپن و مناطق نزدیک آن است. رشد آن به صورت خوشه های بزرگ و روی یک پایه است. این گونه به قدری ترد و شکننده است که جا به جایی آن پس از برداشت برای نواحی دور بسیار مشکل است. هر چه دما بیشتر شود، رشد این گونه قارچ بهتر خواهد شد.

 

قارچ صدفی طلایی

 

  • قارچ صدفی دینگری Pleurotus sajor-kaju

قارچی با کلاهکی به رنگ خاکستری تا قهوه ای است که بومی هند است. مهم ترین مشخصه های آن، رشد آسان، باردهی عالی و شکل و مزه خوب آن است.

 

قارچ صدفی دینگری

 

  • صدف صورتی Pleurotus djamor

قارچی با کلاهکی به رنگ صورتی کمرنگ که اولین بار روش کشت آن از هند گزارش شده و بومی مناطق گرمسیری است.

 

قارچ صدف صورتی

 

  • قارچ صدفی خرما Pleurotus pulmonarius ( Fr ) Quelet

این قارچ با نام های مختلف قارچ هندی و قارچ در شرق ایالات متحده، به درختان سخت چوب حمله می کند ولی در نواحی مرتفع روی درختان سوزنی برگ همانند پیسیا و نراد به خوبی رشد و تکثیر می یابد. این قارچ مخصوص فصل تابستان و بهار است و برای کشت آن باید به این مسله توجه داشت.

 

منبع: دیتا قارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن