از ورود کمپوست به سالن تا آماده سازی بسترهای پرورش قارچ دکمه ای

از زمان انتقال کمپوست از کارخانه‌ی تولید کمپوست به واحدهای پرورش قارچ دکمه ای تا عملیات بستر سازی، نکات مهمی وجود دارد که باید رعایت شود. اگر شما خودتان کمپوست خود را تولید می کنید و یا اگر از کارخانه‌های دیگر از نقاط نزدیک یا دور در شهرهای دیگر خریداری می‌کنید نکات مهمی در زمان نقل‌ و انتقال و دریافت کمپوست باید رعایت شود.

با خرید کمپوست، فرایند حمل و نقل تأثیر مهمی در کیفیت کمپوست خواهد داشت چه‌بسا در بسیاری از مواقع کارخانه‌ی تولیدکننده کمپوست، کمپوستی با شرایط ایده آل و دمای مناسب تولید کند ولی قبل از رسیدن به سالن‌های پرورش قارچ به دلیل شرایط حمل و نقل نامناسب، مسافت های طولانی و فصول گرم سال از کیفیت کمپوست کاسته شود.

اقدامات لازم در زمان بارگیری کمپوست

در زمان بارگیری، باید دقت شود بلوک‌های کمپوست به صورت فشرده روی همدیگر بارگیری نشوند. در این حالت بذرهای داخل بلوک‌ها له شده و از طرفی شرایط بی‌هوازی برای میکروارگانیسم‌های داخل کمپوست رخ می دهد.

بارگیری کمپوست

در فصول گرم سال برای انتقال کمپوست به شهرها و نقاط دور، وسایل نقل‌ و انتقال باید مجهز به دستگاه‌های خنک کننده باشند که دمای کمپوست بیش از حد افزایش نیابد.

دریافت کمپوست

بهتر است جهت کنترل شرایط دمای کمپوست، دمای سالن پرورش قارچ پیش از ورود کمپوست در حدود ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد تنظیم شود.

در زمان دریافت کمپوست تخلیه بلوک ها همان موقع انجام گیرد و عمل تخلیه را به چند ساعت بعد یا زمان دیگر محول نکنید. عملیات انتقال بلوک ها از ماشین‌های انتقال به داخل سالن باید با صبر و آرامش صورت گیرد و کارگران در زمان انتقال مراقب باشند، کیسه‌های بلوک‌ها پاره نشود و چیدن بلوک‌ها در سطح قفسه‌ها به ترتیب و با نظم و از یک طرف سالن صورت گیرد.

بارگیری کمپوست

بارگیری کمپوست

کیسه‌های بلوک‌ها، دارای روزنه های ریزی هستند که جهت تهویه تعبیه‌ شده‌اند و باید این روزنه ­ها در سطح زیرین بستر قرار گیرد (روزنه‌های روی پلاستیک‌های بسته‌بندی کمپوست به سمت زمین قرار گیرد) تا تهویه از انتهای کمپوست نیز به خوبی انجام گیرد.

پس از قرارگیری بلوک‌ها در سالن، باید اطلاعات کمپوست در زمان دریافت اندازه‌گیری و بررسی شود. کنترل میزان رطوبت کمپوست (بررسی شود کمپوست خشک شده یا بیش از حد مرطوب است)، بوی کمپوست (اگر بوی تند و زننده از کمپوست استشمام شود یعنی آمونیاک آن افزایش یافته) و دمای کمپوست (دمای کمپوست باید در محدوده ۲۰-۲۵ درجه سانتی گراد باشد) ضروری است.

 اطلاعات دیگری از جمله تاریخ کشت، وزن بلوک‌ها و تعداد بلوک‌ها نیز باید در جدولی نوشته شود و در ابتدای درب ورودی سالن قرار گیرد به این جدول‌های دارای اطلاعات هر مرحله رشدی و تعداد و وزن بلوک‌های کمپوست، کارتکس می‌گویند. با گذشت زمان و تغییر مراحل پرورش، اطلاعات دیگری از جمله مرحله‌ی رشد، دما و رطوبت و شرایط تهویه سالن نیز در کارتکس هر سالن ثبت شود.

تخته‌کوبی

 بعد از چیده شدن بلوک‌ها داخل سالن، درهای ورودی و خروجی سالن بسته و بقایای کمپوست ریخته شده در کف سالن جمع‌آوری و شست‌وشوی کامل کف سالن انجام گیرد. جهت اطمینان می‌توان از محلول یک در هزار قارچ‌کش فرمالین  و محلول یک در هزار قارچ‌کش کاربندازیم  جهت شست و شو و ضدعفونی کف سالن  استفاده نمود.

شست و شوی سالن

معمولاً بعد از ورود کمپوست به سالن‌ها، عملیات بسترسازی انجام می‌گیرد. با قرارگیری بلوک‌های کمپوست در قفسه ها اجازه دهید یک یا دو روز در سالن بدون هیچ عملیاتی بمانند تا با محیط هم دما شوند.

قرار دادن بلوک های کمپوست در قفسه ها

پس از گذشت ۱ تا ۲ روز، پلاستیک روی بلوک‌ها به‌وسیله کاتر یا چاقوی ضدعفونی شده، بریده شده و عمل تخته کوبی انجام می گیرد. البته عواملی مانند میزان رطوبت کمپوست و وجود و یا عدم وجود بوی تند آمونیاک در کمپوست در زمان باز کردن روی بلوک ها، می تواند مؤثر باشد. در صورتی که میزان رطوبت یا بوی آمونیاک بیشتر از حد معمول باشد بهتر است باز شدن پلاستیک کمپوست ها زودتر انجام گیرد. از طرفی اگر یکنواختی در بلوک‌های کمپوست دیده شود، می‌توان قبل از خاکدهی نیز عمل باز کردن و پوش دادن (شنگ کردن کمپوست) انجام گیرد.

در بسترسازی استفاده از لباس کار و کفش تمیز و ضدعفونی شده و همچنین استفاده از دست‌کش الزامی است. پس از بریده شدن پلاستیک روی بلوک‌های کمپوست، داخل آن ها تا عمق حدود ۱۵ سانتی‌متر پوش داده شده یا شنگ شود (میزان پوش کردن کمپوست نیز به میزان رطوبت و فشردگی کمپوست بستگی دارد) و بعد از آن عمل صاف کردن کمپوست ها در سطح و تخته کوبی با تخته ماله ضدعفونی شده به نحوی که تماس بین قطعات کلش به وجود آید ولی فشردگی در حد قبل از پوش نباشد، انجام گیرد، به صورتی که تمام بسته به‌صورت یکنواخت و هماهنگ تخته‌کوبی شده و فشردگی در تمام قسمت‌ها به یک اندازه باشد.

بهتر است جنس تخته‌ها از پلاستیک باشد و چوبی نباشد که کمپوست را فشرده کند. تخته کوبی باید به صورتی انجام گیرد که کمپوست بیش از حد فشرده نشود که تهویه به خوبی انجام نگیرد و یا بیش از حد پفکی و توخالی نباشد که رشد ریسه ها به خوبی انجام نگیرد. پس میزان فشردگی در تخته کوبی باید متعادل باشد.

بهتر است هر طبقه پس از باز شدن بلوک ها بلافاصله تخته کوبی و بقیه مراحل نیز در آن انجام گیرد و سپس طبقات دیگر شروع شود تا از خشک شدن و یا آلوده شدن احتمالی کمپوست پیشگیری شود.

پس از تخته کوبی بذر کمکی یا بذر رو به بستر اضافه می شود. در این مرحله نیز بذر اضافه ای که همراه کمپوست ارسال شده و تا این زمان در داخل سردخانه نگهداری شده است را به صورت یکنواخت در روی بستر پخش می‌کنند. این کار باید حتماً با دست‌کش تمیز و نو انجام گیرد تا بذر آلوده نشود.

بذر کمکی یا بذر رو

حتماً قبل از استفاده از بذر شرایط ظاهری آن کنترل و در صورتی که رنگ آن سیاه و یا سبز شده و یا آثار کپک در آن دیده شود از استفاده آن کیسه بذر خودداری شود.

پس از این مرحله بلافاصله روی سطح بستر پوشانده می‌شود به نحوی که کاملاً تمام سطح کمپوست با پلاستیک و یا روزنامه پوشانده شود. در صورتی که سطح بستر با روزنامه پوشانده شود باید به صورت مرتب سطح روزنامه ها آبیاری شود تا رطوبت داشته باشد ولی از جمع شدن آب روی سطح بستر جلوگیری شود. ضمن اینکه اولین آبیاری همراه با قارچ‌کش کاربندازیم به نسبت ۱ گرم به ازای هر مترمربع سطح انجام گیرد.

روزنامه کشی سطح بستر

منبع: دیتا قارچ

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫70 نظرها

      1. سلام
        یکی از نشانه های ابیاری بیش از حد، جمع شدن آب زیر کیسه ها است.
        ابیاری سنگین قبل از هوادهی باعث پین دهی زیاد نمی شود و اتفاقا ابیاری سنگین باعث می شود ریسه رو کمتر شده و محصول با کیفیت تری داده شود البته نه در حدی که باعث جمع شدن آب زیر کیسه ها شود. گاهی رطوبت زیاد در مرحله شوک دهی، مانع از رشد پین هدها می شود و حتی اگر پین هد هم تشکیل شود به مرحله نخودی نمی رسد.

    1. جناب سالار سلام
      در شنگ کردن یا پوش بعد از باز کردن درب کمپوست ها، حدود ۱۵ سانت از عمق کمپوست، کمپوست را از هم باز می کنیم و روی بستر پخش می کنیم به نحوی که اجزای کمپوست روی بستر پخش شوند و مثل قبل در بلوک ها نباشند.

  1. باسلام
    درباره نحوه و میزان آبیاری قبل از فلش و بعداز فلش و حتی هنگام فلش توضیح دهید….ممنون از شما

    1. جناب شاهرخ سلام
      قبل از فلش در زمان پین دهی سعی شود آبیاری انجام نشود مگر در زمانی که خاک خشک شده و ما مجبور هستیم ولی بعد از نخودی شدن قارچ ها میتوان با خشک شدن خاک آبیاری انجام داد و بعد از برداشت نیز با تمیز کردن بستر آبیاری بستر و آماده سازی برای فلش بعدی توصیه می شود. موفق باشید.

  2. سلام
    ممنون از سایت عالی ای ک راه انداختین
    سه تا سوال داشتم
    میگم من ی سالن ۴در۸دارم در خوزستان…فن خروجیم انتهای سالن سمت چپه آن هم پایین…بنظرتون مشکلی نداره اونجاباشه…چون وسط نمیتونم بیارمش
    فن ۴۰در۴۰
    و اینکه فن ورودیم درواقع همان بادکولر هست و باد رو رو ب بالا میفرسته
    اگه ایده ای یاانتقادی دارین لطفا بگین
    ممنون میشم
    سوال آخرمم اینه ک من هر سه ساعت یبار از بعداز شوکدهی تاآخرین چینم میخوام هوادهی کنم چون مه پاش دارم و رطوبتم کم میاد زیاد هوادهی بشه…هوادهی هم یکساعت از سه ساعتم ازنجام میدم و کولر و فن راباهم خاموش روشن میکنم.مشکلی نداره؟بنظرخودتون چندساعت یبارباشه
    شرمنده مزاحم وقتتون شدم

    1. جناب حسین سلام
      چون هوا در گردش هست مشکلی نیس ولی بهتره فن وسط باشه در ضمن واحدهای صنعتی فن ندارند بلکه اگزوز معمولی هست چون در صورتی که فشار داخل سالن مثبت باشه نیازی به فن نیست.
      باید با اندازه گیری میزان co2 دقیق تر گفت، نباید این میزان از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰حداکثر بیشتر بشه شما از شکل قارچ ها هم می تونید متوجه بشید اگر طول پایه ها خیلی بلند بشه یعنی که میزان co2 کمتر از حد است و برعکس، اگر پایه ها کوتاه و ضخیم باشد یعنی میزان co2 زیادتر از حد معموله
      یک راه دیگه اینکه نباید تنفس در سالن سخت باشد و باید احساس راحتی در تنفس داشته باشید.
      اگر امکان آن را دارید یک دستگاه co2 متر بخرید یا از یک نفر برای تست امانت بگیرید، میزان co2 در دوره هوادهی ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ ppm است.

  3. سلام خسته نباشد.چندتا سوال داشتم
    ۱-من میخوام بلوک کمپوست را در جعبه پلاستیکی میوه پرورش بدم ایا باید پلاستیک بلوک جدا بشه یا باپلاستیک درون جعبه قرارداده بشه وفقط سطح روی بلوک پلاستیکش جدابشه؟
    ۲-ایا قارچ فقط از سطح روی بلوک رشد کرده یا از اطراف بلوک هم رشد کرده وبیرون زده؟
    ۳-ازهربلوک کمپوست که برای یک دوره ۷۰ روزه میتوان استفاده کرد حدودا چندبار قارچ رشد نموده ودرهربارچقدر قارچ میتوان از ان برداشت کرد؟
    ۴-ایاخاک قارچ لازم هست یا میشه استفاده هم نکرد؟
    ۵-ایا بعد از اینکه بلوک کمپوست را در جعبه قراردادم عملیات تخته کوبی لازم ست یا باید فقط پلاستیک سطح رویی بلو ک برداشه بشه و بعد خاک دهی

    1. سلام خیلی ممنون
      ۱٫ فقط پلاستیک رو را بردارید
      ۲٫ بله فقط از رو رشد می کنه ولی در کمپوست قارچ صدفی از اطراف هم رشد می کند.
      ۳٫ از هر مقدار کمپوست سه تا چهار چین برداشت می کنند و بعد دور ریخته می شود.
      ۴٫ بله در پرورش قارچ دکمه ای خاک پوششی لازم است.
      ۵٫ تخته کوبی شود و بعد از سفید کردن کامل کمپوست حدود ۱۵ روز بعد خاکدهی شود.

  4. سلام خسته نباشید میشه مراحل را به طور خلاصه بهم بگید چون میخوام بلوک کمپوست را بزارم درون جعبه پلاستیکی
    بعد از اینکه کمپوست درون جعبه قرار گرفت و پلاستیک سطح رویی را جدا کردم باید سریع تخته کوبی بشه یا چندروز زمان لازم هست
    بعداز تخته کوبی وحدود ۱۵روزبعد که گفتید سطح سفید شد فقط خاک را اضافه کنم ؟بعد روی خاک روزنامه پهن کردم در روزچندبار ابپاشی بشه
    درضمن ایا باید حتمامکان تاریک باشه ؟

    1. دوست عزیز
      سلام
      توضیح مراحل پرورش قارچ در چند خط واقعا سخت هست، از این جهت که هر مر حله آن نکات بسیار ریز و مهمی دارد و در ضمن مثلا برای بعد از انتقال بلوک به سالن دو روش به کار میرود اینکه بلوک ها را تا روز یکی دو روز به خاکدهی باز نکنند یا روز بعد باز کنند و تخته کوبی کنند و حتی بعد از تخته کوبی اینکه پلاستیک پهن کنند و یا روزنامه
      برای همین فیلم زیر را ببینید تا حدودی به طور کلی مراحل اموزش داده شده:
      https://goo.gl/JwDjI5
      امیدوارم این فیلم برای شما گویا باشد

  5. پاشیدن بذر کمکی لازم هست ؟ یا نمیخواد؟ایا چون من میخوام خود بلوک را درون جعبه قرار بدم تخته کوبی لازم هست یا نه؟

    1. سلام آقای مهندس ممنون از راهنماییهای خوب و دقیقتون. یه سوال داشتم.. من یه سالن کوچیک یه تنی احداث کردم ولی متاسفانه الان دو روزه کمپوستو آوردم ولی دمای سالن حدود ۲۵ میشه شبا نزدیک ۲۰ میشه. دو تا کولر خانگی هم استفاده میکنم ولی فردا که میخوام سطح کمپوست رو برش بزنم میخواستم بدونم بازم میشه از کولر استفاده کرد یا باید واسه کولر کانال پلاستیکی بزنم؟؟ آیا باد کولر رو به سقف سالن بزنم جواب میده؟؟؟

      1. سلام
        دما را از تمامی قسمت های کمپوست بگیرید، اینجا دمای کمپوست ملاک است نه دمای هوا. چیزی که مهم است این است که دمای کمپوست را از چندجای مختلف بگیرید و اگر غیریکنواخت است، حتما از داکت پلاستیکی استفاده کنید. داکت پلاستیکی هم برای رطوبت ساز هم کولر بهتر است استفاده شود چون هزینه چندانی ندارد و هم باعث یکنواختی دمای سالن می شود. ولی اگر در یک زمانی دمای سالن ۲۰ و در تایمی دیگر ۲۵ هست، داکت نمی تواند مشکل را حل کند بلکه باید دما را در اتاقک دیگری بسازید و منتقل کنید.

  6. با سلام
    به کمپوست بلوکی باید بذر اضافه شود یا بذر داخل خودش کافیه ؟
    کمپوست را میشه برش زد مثلا نصف کرد

    1. سلام
      بذر داخل کمپوست وجود دارد ولی برخی افراد ترجیح میدهند بذر هم اضافه می کنند.
      کمپوست را میشه برش زد ولی باردهی کمپوست در مترمربع کم می شود.

  7. سلام
    بسیار مچکرم از مطالب مفیدتون
    میخوام بدونم بعداز انجام تخته کوبی و پهن کردن روزنامه بر روی سطح بطور یکنواخت به چه شکلی ابیاری کنیم .منظورم اینه که روزنامه ها خیس که شدن به حالت له شدگی در میان باید چیکار کنیم بعد از ابیاری و اینکه چند مرحله ابیاری باید صورت بگیره تا زمان اضافه کردن خاک پوششی به بستر برسه و تو مرحله خاک پوششی ابیاری چگونه باشه

    1. جناب اقای دانشمند عزیزسلام
      محصول اسرار پرورش قارچ دو یک مجموعه کامل از دوره کاربردی ابیاری در پرورش قارچ است که دقیقا از روزی که کمپوست وارد سالن می شود تا روزی که تخلیه می شود به صورت فیلم اموزشی تئوری و عملی اموزش داده می شود یعنی دقیقا از روزی که کمپوست وارد سالن می شود پیشنهاد می کنم این محصول اموزشی فوق العاده را تهیه کنید حدود دو ساعت (یک ساعت چهل هفت دقیقه اموزش و چند کتاب پی دی اف) دارد از حمله اینکه چه مواقعی نباید به هیچ عنوان ابیاری کنیم که در کتاب موارد ممنوعه ابیاری با تصاویر مربوطه نمایش داده شده است.
      اما پاسخ به سوال شما باید روزنامه ها به شکلی ابیاری بشوند که خشک نشوند که معمولا با روزی یک بار کافی است البته همانطور که در اموزش آمده است باید حتما ابیاری اول با یک سم قارچ کش مثل کاربندازیم داده شود در مرحله خاکدهی هم اگر از روزنامه استفاده می کنید برای پوشانده بستر هم همان طور عمل کنید اگر ککینگ می کنید بعد از ککینگ و اگر از رافلینگ استفاده می کنید بعد از خاکدهی ابیاری کنید البته به میزان مورد نیاز و مشخص
      موفق و موید باشید

  8. سلام جناب مهندس ممنون از سایت عالیتون و وقتی که برای جواب دادن به سوالات دوستان میزارین
    جناب مهندس علت کپک سبز چی میتونه باشه که من در مرحله هوادهی و بررسی سالن یک قسمت کوچیک از سالنم درگیر شده و که از سالن بیرون بردم و اون قسمت کاربندازیم پاشیدم ایا کمپوست کاملا استریلیزه نشده؟
    سوال بعدی زیر کیسه کمپوستها مقداری اب جمع شده ایا کیسه را سوراخ کنم تا این اب تخلیه شود ؟چون یک کیسه را که سوراخ کردم اب قهوه ای جمع شده روی بستر سفید پر از میسیلیوم ریخت چیکار باید بکنم
    استروماهایی که روی بستر هیتش و به صورت پنبه ای میباشد را چیکار باید بکنیم ؟در کلاسهای فنی و حرفه ای گفتن که باید با دست پخشش کنیم اگر استروما را پخش نکنیم مشکلی دارد؟
    دمای کمپوستم در جاهای مختلف سالن ۱ الی ۲ درجه اختلاف داره> حداقل دمای کمپوست در هوادهی چقدره؟
    با تشکر از حسن توجهتون

    1. دوست عزیز سلام

      علت بروز کپک سبز دلایل متفاوتی دارد و باید ببینید ایا این کپک وارد کمپوست و خاک می شود یا فقط اطراف بذر را گرفته است اگر وارد خاک شده یا کمپوست، به احتمال زیاد تریکودرما است و معمولا تریکودرما در شرایط اسیدی به خوبی رشد می کند در اسرار پروش قار۱ که در مورد خاکدهی است به طور کامل با رسم نمودار درباره اش توضیح داده شده است و برای همین در این محصول اموزشی توصیه کرده ایم که از فرمالین روی خاک پوششی استفاده نشود.

      جمع شدن اب زیر بلوک های می تواند یکی از نشانه ها ابیاری اشتباه باشد و در دوره کامل ابایر گفته ایم که یکی از مواردی که باید روزانه چک کنید جمع شدن اب زیر کیسه است یا پین های مرده روی بستر پیشنهاد می کنم در این مورد دقت کنید که از این ناجیه خسارت نبینید چون یک ابیاری نابجا می تواند خیلی خسارت زا باشد پس در مورد میزان و زمان و نحوه ابیاری دقت کتید

      اگر این میزان کم است نیازی به سوراخ کردن کیسه ها نیست و اگر زیاد است کمپوست را از زیر بلوک ها دربیاورید ببینید که لچه نشده باشد.
      در مورد استروما یم ویدئو در سایت داریم ببنید
      در مورد دما یک کتاب پی دی اف با ارزش ولی رایگان در قسمت کتابخانه دیتا قارج داریم مطالعه کنید

      پیشنهاد می کنم این دوصفحه را هم ببینید

      دو ساعت اموزش تخصصی ابیاری در پرورش قارچ دکمه ای برای اولین بار در ایران

      یک ساعت آموزش کامل خاکدهی و نکات مهم آن

  9. سلام مهندس . خیلی به کار پرورش,قارچ علاقه دارم و چند بار قبلا قارچ امتحان کردم ولی نتیجه نداد و تمام زحماتم هدر رفت الان میخوام دوباره شروع کنم اگه میشه یکم از تجربتون در این زمینه ب من کمک کنید ممنون میشم🌹
    ۱. یه سالن ۶۰ متری با ظرفیت ۵ تن کمپوست چه مقدار قارچ برداشت میکنم?
    ۲.و هزینه تقریبی برای خرید وسایل ضروری یک سالن ۶۰ متری چقدر است?
    ۳.و چه تجهیزاتی برای راه اندازی سالن پرورش قارج در مناطق گرمسیر باید تهیه کنیم?

    1. آقای محمد عزیز
      سلام

      متوسط عملکرد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد وزن کمپوست است و بستگی به کیفیت کمپوست و عملکرد و آموزش شما دارد می تواند بین ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ کیلو برداشت کنید مشروط به اینکه اصول پرورش قارچ را رعایت کنید.

      شما به قفسه بندی و خرید رطوبت ساز و یا هواساز کوچک و وسیله سرمایشی مثل کولر لازم دارید.

  10. سلام مهندس خسته نباشید.
    ببخشید نقشه طراحی یه سالن کوچک پرورش قارچ میشه تو سایت بزارید میخوام دقیق بدونم چطور سالن رو بسازیم و وسایل خنک کننده و رطوبت ساز کجا قرار میگیرد
    ممنون

    1. محمد عزیز سلام

      آموزش پرورش قارچ در فضای محدود موضوعی نیست که بتوان آن را در چند خط توضیح داد (البته اگر بخواهیم توضیحات در این باره مثمر ثمر باشد) برای همین نحوه پرورش قارچ در منزل نیاز به یک دوره کوتاه آموزشی دارد که قصد داریم بعد از اتمام دوره ای که در حال آماده شدن آن هستیم بلافاصله آماده کرده و آنرا به صورت رایگان روی سایت قرار دهیم و در این مجموعه در مورد هواسار و رطوبت ساز قفسه بندی سالن پرورش و همه جزییات با رسم شکل و اسلاید های گویا صحبت خواهیم کرد.
      موفق باشید

  11. سلام مهندس
    من برای اولین بار میخواهم پرورش قارچ را شروع کنم.
    یک زیر زمین ۳ در ۸ به ارتفاع ۲ متر رو برای این کار در نظر گرفتم.نسبت به هوای بیرون خنک تره
    یک در داره با راه رو یک متری ( یعنی ورودی خروجی یکیه) و پنجره یا هواکش نداره {البته در صورت لزوم میتونم ایجاد کنم}
    آیا با این شرایط میتونم تولید قارچ کنم یا نه؟ و به چه وسایلی نیاز دارم
    اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
    تشکر

  12. سلام آقای مهندس وقت بخیر ممنون از راهنماییهای خوب و دقیقتون. یه سوال داشتم.. من یه سالن کوچیک یه تنی احداث کردم ولی متاسفانه الان دو روزه کمپوستو آوردم ولی دمای سالن حدود ۲۵ میشه شبا نزدیک ۲۰ میشه. دو تا کولر خانگی هم استفاده میکنم ولی فردا که میخوام سطح کمپوست رو برش بزنم میخواستم بدونم بازم میشه از کولر استفاده کرد یا باید واسه کولر کانال پلاستیکی بزنم؟؟ آیا باد کولر رو به سقف سالن بزنم جواب میده؟؟؟

  13. سلام. خسته نباشید جناب مهندس خواستم بدونم وقتی کمپوست وارد سالن شد همون رو باید تخته کوبی کنم
    باتشکر

  14. با سلام و تشکر از راهنمایی های جامع و کاربردی شما ؛
    چند تا سوال داشتم از محضرتون :
    ۱- سالن بنده آماده شده و امروز کمپوستها میرسه . شما گفتین که باید بعد از باز کردن رویه بلوکها و قبل از تخته کوبی عمل پوش کردن رو انجام بدیم. ولی نه در کلاسهای تئوری که گذروندم و نه در کارگاههایی که از نزدیک بازدید کردم ، هیچکدام عمل پوش کردن رو انجام ندادن. این کار حتما باید انجام بشه یا نه ؟
    ۲- آیا بعد از تخته کوبی می شود به جای روزنامه از سفره یکبارمصرف استفاده کرد. و اگر جواب مثبت باشد ، در این صورت هم باید ابیاری انجام شود یا نیازی نیست ؟

    1. سلام
      همانطور که در دوره جامع آموزش پرورش قارچ دکمه ای همراه با فیلمهای عملی، توضیح داده شده، پوش کردن کمپوست قبل از تخته کوبی، در عمق کمپوست در میزان باردهی تاثیر زیادی دارد و پیشنهاد میکنم این کارو انجام بدید ولی اگر رطوبت کمپوست به هر دلیلی کم بود، سعی کنید این کارو خیلی سریع انجام بدید تا کمپوست خشک نشود و برعکس اگر رطوبت کمپوست بالا بود عمل پوش کردن را با قت بیشتری انجام بدبد؛ برای اینکه بخاهید روش پوش کردن هم به صورت عملی ببینید می تونید بسته آموزشی را تهیه کنید که در این بسته آموزشی تک کت مراحل پرورش را به صورت عملی همراه با دلایل به صورت ویدئو آورده ایم؛ برای تهیه بسته آموزشی با پشتیبانی سایت، شماره ۰۹۱۳۶۷۵۵۸۸۰ تماس بگیرید. این بسته خیلی می تونه توی افزایش عملکرد شما تاثیر داشته باشه و چون شما اول پرورش هم هستید خیلی در افزایش عملکردتون موثر خواهد بود.

      سوال بعدی : هم روزنامه هم پلاستیک هردو امکانپذیر هست، ولی کیفیت ریسه روزنامه خیلی بهتر است. در مورد روزنامه و آبیاری روی آن همراه با سمومی که باید همراه با آبیاری روی روزنامه انجام گیرد، در دوره توضیح داده شده، اگر از پلاستیک استفاده می کنید یک آبیاری خیلی مختصر انجام شود تا پلاستیک ها روی بستر بشیند و میزان co2 لازم حفظ شود و حتما از پلاستیک سوراخ دار استفاده کنید ولی ترجیح ما بر روزنامه است هر چند ممکن است هزینه بیشتری هم داشته باشد.
      موفق باشید

  15. سلام مهندس میخواستم بدونم بعد از ورود کمپوست به خواهیم تخته کوبی انجام بدهیم بعد از تخته کوبی باید خاک پت بهش اضافه کنیم یا بعد از تخته کوبی دوباره باید با روزنامه یا سفره رویه کمپوست رو بپوشانیم و ۱۲ روز بعد خاک دهی کنیم. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دوست عزیز سلام
      بله یک روز بعد از ورود کمپوست، تخته کوبی و شنگ را انجام بدید و اجازه بدهید کمپوست سفید بشه، بعد از سفید شدن باید خاک پوششی افزوده بشه که این زمان معمولاً ۱۳ تا ۱۵ روز طول می کشد. پیشنهاد می کنم برای داشتن عملکرد خوب و یادگیری کلیه مراحل پرورش قارچ دکمه ای، بسته آموزشی زیر را تهیه کنید:
      دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

      موفق باشید.

  16. سلام من بعد از تخته کوبی بدلیل خشک بودن کمپوست آبیاری کردم مشکلی نداره ؟

    1. دوست عزیز سلام
      آبیاری کمپوست ریسک بالایی دارد، ما پیشنهاد میکنیم به جای آبیاری کمپوست با روش های دیگری مثل بالا بردن رطوبت سالن و … (در دوره جامع پرورش قارچ دکمه ای درباره این موضوع کامل صحبت شده است)، کمبود رطوبت کمپوست جبران شود، اگر مجبور به آبیاری کمپوست شدید؛ آبیاری باید سطحی و حداکثر نیم لیتر در مترمربع باشد.
      پیشنهاد می کنم بسته آموزشی زیر را تهیه کنید:
      دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

  17. با سلام
    ایا پرورش قارچ با بدون اینکه خودمان کمپوست بسازیم(خرید کمپوست اماده بذر زده شده) در سوله ۳۰۰ متری (۱۰*۳۰) به ارتفاع ۶ متر توجیه اقتصادی دارد؟

    1. دوست عزیز سلام
      بله به طور میانگین عملکرد قارچ دکمه ای ۲۵ تا ۲۸ درصد می باشد. در صورت آموزش و داشتن اطلاعات کافی درباره تک تک مراحل رشد و نحوه رشد قارچ، از لحاظ اقتصادی به صرفه است.
      موفق باشید.

  18. سلام اقای مهندس گل دو روزه سالن از شک دهی اوردم بیرون ولی پشه داخل سالن هست چه سمی استفاده کنم که به بار دهی تاثیری نداشته باشه ممنون دوستون داریم اقای مهندس

    1. دوست عزیز سلام
      ممنون از لطف نظر شما، می توانید لاروکش دیفلووبنزورون را در زمان پس از خاکدهی همراه با آب آبیاری استفاده کنید و یا حشره کش های موجود در بازار با توجه به دوره کارنس و دوز مصرفی، استفاده نمایید.
      موفق باشید.

      1. سلام از روزاول که کمپوست درمحیط تاریک می گذاریم باید روزی چند بار آب بدهیم یا اصلا تا روز خاکدهی اب نمی خواهد؟؟؟؟؟

        1. سلام
          اگر منظورتان قارچ دکمه ای است، حضور نور و تاریکی بر رشد قارچ دکمه ای تاثیری ندارد، میزان آبیاری بستگی به خشک شدن روزنامه ها دارد، نباید روزنامه ها خشک شود. در دوره جامع پرورش قارچ دکمه ای (لینک زیر) به طور کامل، همه مراحل پرورش و آبیاری در هر مرحله را توضیح داده ایم
          دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

  19. سلام مهندس خسته نباشید سالن داریم اندازه ۲تن کمپوست میخایم بیاریم چنتا لامپ نیازه؟

    1. سلام
      قارچ دکمه ای جهت رشد نیاز به نور ندارد و نور فقط جهت کار کارگران و عملیات خاکدهی و برداشت و …. لازم است.
      موفق باشید.

  20. سلام .الان ده روزه کمپوست آوردم کف سالن روی بلوک چیدیم این حالت زرد رنگ نگرفته دلیلش چیه راهنمایی کنید لطفا

  21. سلام مهندس جان وقت بخیر . من کتاب شمارو خریداری کردم ولی در رابطه با فلش صحبتی نشده بود . لطفا توضیح دهید
    و اینکه بعد از روز سی ام ک دما را به ۱۶ درجه رساندیم و قارچ هارو برداشت کردیم بعد از برداشت باید چکار کنیم ؟ مجدد دما را بیشتر کنیم یا اینکه همان ۱۶ درجه نگهداریم؟

    1. دوست عزیز سلام
      دما در فلش اول و دوم ۱۸ تا ۱۹ درجه سانتیگراد و در فلش سوم یک درجه سانتیگراد باید کمتر باشد.
      درباره فلشها، دمای فلش ها، نحوه برداشت و … در بسته آموزش جامع پرورش قارچ دکمه ای در لیک زیر به طور کامل صحبت شده است:
      دوره جامع عملی پرورش قارچ دکمه ای

  22. با سلام و‌خسته نباشید خدمت استاد محترم یه سوال داشتم در مورد جنس دیوار محل پرورش قارچ ؛ چون بعضی جاها گفته شده باید سیمان یا کومپوزیت یا رنگ استخر یا حتی عایق سفید هم عنوان شده . خواستم بپرسم کدومشون بهتر است ؟ البته در ضمن خواستم بپرسم که میتوان از فوم عایق آلمینیومی هم استفاده کرد یا خیر با تشکر

    1. سلام
      جنس دیوارها باید در برابر رطوبت مقاوم باشد … بهترین جنس دیوارها، ساندویچ پنل هست که عایق خوبی است با ورقه های الومینیوم و یا استیل ولی هزینه های بالاتری دارد…. خیلی ها از آجر و شن و سیمان استفاده میکنند و نتیجه خوبی هم داشته … پس مهمترین نکته عایق بودن آن است که کار را راحتتر هم میکند.

  23. سلام جناب مهندس خسته نباشید
    یه سوال داشتم اگه قبل از ایجاد پینها نوردهی شروع بشه چه اشکالی ایجاد میکنه ؟

      1. واسه قارچ جادویی
        من دیدم که نوشتن بعد از خاک پوششی و زمانی که پوششی ۷۰ درصد کلونایز شد شوک داده میشه و بعدش هوادهی فقط ، و بعد از ظهور پین ها نوردهی
        میخاستم ببینم اگه همزمان با هوادهی نوردهی هم آغاز بشه آیا مشکلی ایجاد میکنه؟ من خودم همیشه همزمان انجام دادم و محصولم گرفتم میخواستم ببینم آیا فرقی هست بینشون
        ممنون از شما

  24. سلام می خوام برای اولین قارچ‌پرورش بدم می خواستم بیشتر وساده تر رهنمایم کنید چطوری می تونم در تماس باشم باشما مهندس

  25. درود بر شما به خاطر مطالب بسیار عالی و البته کاربردی. جناب مهندس اکر بعد از ۱۰ روز هنوز کمپوستها اصلا سفید نشده باشتد، علت چی میتونه باشه؟

    1. سلام و تشکر از لطف شما
      کیفیت پایین کمپوست، عدم رعایت شرایط محیطی از جمله دما، رطوبت، اکسیژن و دی اکسیدکربن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن